Skip to main content

Cultural History in Practice (5 cr)

Code: UKUL0117V24-3002

General information


Enrollment
03.12.2025 - 26.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Teachers
Pälvi Rantala
Christa Haataja
Teacher in charge
Pälvi Rantala
Course
UKUL0117V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kulttuurihistorian tieteenalalle relevantteja ja ominaisia tapoja kysyä
- hahmottaa ja jäsentää kulttuurihistorian läsnäoloa itsessään, elinympäristössään ja nykyajassa
- tehdä alustavan analyysin kulttuurihistoriallisesta lähteestä
- tunnistaa tulkintaan liittyviä kysymyksiä.

Execution methods

Opetusprofiili: LÄHI.

Accomplishment methods

Osallistuminen seminaarityöskentelyyn, analyysiharjoitus itsenäisesti tai ryhmässä ja tuotoksen esittely.

Content

Opintojakso perehdyttää opiskelijan kulttuurihistorialliseen tutkimukseen, ajattelutapaan ja maailmaan sekä havahduttaa näkemään, miten ja millä tavoin kulttuurihistoria on läsnä, missä sen voi havaita sekä miten sitä voi katsoa ja tutkia.

Materials

Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.


Teaching methods

Lähiopetuksena toteutettava seminaari (12) sekä itsenäisesti tai ryhmätyönä toteutettava analyysiharjoitus ja tuotoksen esittely (121,5h).
Seminaaritapaamisissa ideoidaan analyysiharjoitusta ja mahdollisia lähteitä, kommentoidaan toisten ideoita, ja esitellään omat tuotokset.
Seminaarin tuotos voi olla esimerkiksi kuvagalleria, kollaasi, leikekirja tai muu visuaalisesti ja/tai käsityönä tehty tuotos, johon liittyy sanallinen esitys.

Student workload

Itsenäiseen tai ryhmässä tehtävään työhön kannattaa varata riittävästi aikaa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Suoritus ei vastaa opintojakson tavoitteita.

Välttävä (1): Osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta harjoitusten tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja kirjallisuuden soveltamisessa on selviä puutteita.

Tyydyttävä (2): Harjoituksissa on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja kirjallisuutta, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppeaa, epäloogista tai huonosti rajattua. Harjoitusten rakenteet ovat osin jäsentymättömiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Harjoitusten suorittaminen vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Harjoitusten rakenne on jäsentynyt, ja niissä on sovellettu relevanttia kirjallisuutta, mutta tieteellisessä argumentaatiossa saattaa olla puutteita.

Kiitettävä (4): Harjoitusten suorittaminen vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Harjoitusten rakenne on jäsentynyt, ja niissä on sovellettu relevanttia kirjallisuutta. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja. Tieteellinen argumentaatio on uskottavaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Harjoitusten rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta.

Further information

Kurssin alussa käydään läpi odotuksia ja toiveita omalle oppimiselle. Praktikum toteutetaan keskustelevasti ja seminaarimuotoisesti, ja toteutukseen sisältyy jatkuvaa reflektointia ja palautetta sekä muilta opiskelijoilta että opettajalta/opettajilta. Kurssin lopussa kerätään palaute sekä keskustellen että Moodlessa kirjallisesti. Palautetta käytetään opintojakson kehittämiseen ja kurssin aikana opiskelijan oman oppimisen edistämiseen.

Go back to top of page