Skip to main content

Learning, guiding and teaching (5 cr)

Code: KKAS1123V24-3003

General information


Enrollment
12.08.2025 - 13.10.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
03.11.2025 - 31.08.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Master's Degree Programme in Sustainability Education
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Teachers
Outi Kyrö-Ämmälä
Course
KKAS1123V24

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson voi suorittaa kokonaan syyslukukauden aikana.
Luennot ja luentotentti järjestetään syyslukukauden aikana.
Kirjallisuuden voi suorittaa myös kevään 2026 tai kesän 2026 aikana.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tarkastella ihmisen oppimista jatkuvana ja elinikäisenä tapahtumana
• tunnistaa ja ymmärtää keskeisiä oppimiseen, ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä ja teorianäkökulmia
• kuvailla oppimisen arviointiprosessia ja erilaisia arviointimenetelmiä
• kuvailla opetussuunnitelman eri tasoja sekä opetussuunnitelman merkityksellisyyttä opetusprosessissa
• hahmottaa oppimisen ohjaajan osaamiseen kuuluvia tekijöitä monenlaisen oppijan oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa
• reflektoida analyyttisesti omaa toimintaansa oppijana sekä omaa pedagogista ajatteluaan ja omia pedagogisia lähtökohtiaan ja ratkaisujaan

Execution methods

Perustutkinto-opiskelijat LÄHI opetusprofiili:
Opetus järjestetään yliopistolla lähiopetuksena ilmoitetun luentoaikataulun mukaisesti. Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen luennoille.
Lähiopetuksen aikana ja lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Avoimen yliopiston opiskelijat ETÄ 2 opetusprofiili:
Toteutukseen sisältyy itsenäisesti suoritettavia tehtäviä (tallenteet, yksilölliset ja yhteisölliset tehtävät, tentti), jotka opiskelija voi suorittaa toteutuksen avautumisen jälkeen oman aikataulun mukaisesti sovittuun määräpäivään mennessä.

• luento-opetusta 12 h
• itsenäinen yhteisöllinen työskentely 25 h
• itsenäinen yksilöllinen työskentely 96 h

Accomplishment methods

• aktiivinen osallistuminen opetukseen
• opetusmateriaaliin perehtyminen (esitysdiat, muu kirjallinen materiaali)
• yksilöllisten ja yhteisöllisten tehtävien suorittaminen ja itsearviointi
• kirjallisuuteen perehtyminen
• tentti (luennot ja kirjallisuus)

Content

• Ihminen oppijana: oppimisen psykologian peruskäsitteet (oppiminen, motivaatio, kognitiivinen kehitys, muisti, metakognitio)
• Pedagogiikan, andragogiikan ja geragogiikan perusteet: oppimisen perusprosessit ja oppimisteoriat, opetuksen suunnittelu ja toteutus, opetusmenetelmät/-strategiat, oppimisen arviointi
• Opetussuunnitelmat opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen ohjaajana
• Oppimisen ohjaajan kompetenssi ja monenlaisten oppijoiden tarpeiden huomiointi inklusiivisessa opetuksessa (UDL)
• Minä oppijana ja opettajana: pedagoginen ajattelu ja toiminta

Materials

Opintojakson aikana Moodlen työtilan kautta jakoon tuleva materiaali.



Kurssikirjallisuus:



KIRJALLISUUS A-OSA: Vaihtoehtoiset teokset eli opiskelija valitsee näistä yhden:




  • Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. ISBN 978-952-451-697-6 TAI

  • Lemmetty, S. & Collin, M. (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. Osat 1 ja 2.  http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 TAI

  • Tam, M. (2014) A distinctive theory of teaching and learning for older learners: why and why not?, International Journal of Lifelong Education, 33:6, 811-820, DOI: 10.1080/02601370.2014.972998



KIRJALLISUUS B-OSA: kaikki teokset soveltuvin osin




  • Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M-P. (2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-Kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-722-5

  • Motivaatio ja oppiminen. (2018). Toim. Salmela-Aro K. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-928-1

  • Luostarinen, A., & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-811-6

  • Mahdoton inkluusio – Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Toim. Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-961-8


Teaching methods

OPINTOJAKSON SUORITUS- JA TOTEUTUSTAVAT
- aktiivinen osallistuminen opetukseen
- opetusmateriaaliin perehtyminen (esitysdiat, muu kirjallinen materiaali)
- yksilöllisten ja yhteisöllisten tehtävien suorittaminen ja itsearviointi
Luentojen aikana
Kirjallisuus B-osa: lukupiiri + tuotos
- kirjallisuuteen perehtyminen
- tentti
Luennot
Kirjallisuus (A-osa)

Exam schedules

Opintojaksoon sisältyy
- luentotentti ryhmätenttinä: kaksi vaihtoehtoista ajankohtaa, joista opiskelija valitsee itselleen sopivan.
- kirjallisuustentti EXAM-tenttinä: opiskelija voi käydä tenttimässä itselleen sopivana ajankohtana

Completion alternatives

Tutkinto-opiskelija voi osallistua opintojaksolle myös Avoimen yliopiston kautta.
Avoimen yon opetus järjestetään ETÄ2 optetusprofiilin mukaan. Tällöin opetus toteutuu tallenteina ja tehtävien kautta, jotka ovat Moodlen oppimisympäristössä.
Lisätietoja toteutuksesta
KKAS1123V24-3004 Oppiminen, ohjaus ja opettaminen, AVOIN YLIOPISTO

Student workload

5 op = 133,5 tuntia opiskelijan työskentelyä
- luento-opetusta 12 h
- itsenäinen yhteisöllinen työskentely 25 h
- itsenäinen yksilöllinen työskentely 96 h

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 hylätty
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat erittäin puutteellisia, virheellisiä tai sisältävät huomattavia väärinkäsityksiä. Niiden perusteella ei voi päätellä, että osaamistavoitteet olisi saavutettu. Tuotettu sisältö on hajanaista eikä liity olennaisesti opintojakson aihepiiriin ja sisältöihin.
1
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita vain hieman, ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti ja ne voivat sisältää epäselvyyksiä tai virheitä. Opintojakson sisältöjä on käsitelty hyvin pintapuolisesti ja hajanaisesti. Osaamistavoitteet on saavuttu välttävästi.
2
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Opintojakson sisältöjä on käsitelty jokseenkin pintapuolisesti, asioiden väliset yhteydet jäävät jossain määrin epäselviksi ja itsenäinen pohdinta jossain määrin puutteellista. Osaamistavoitteet on saavuttu tyydyttävästi.

Assessment criteria, good (3)

3
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta niissä saattaa olla hieman puutteita. Opintojakson sisällöt hallitaan hyvin ja niiden käsittely on pohtivaa sekä asioita toisiinsa suhteuttavaa. Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin.
4
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Tuotokset sisältävät pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Opintojakson sisältöjen käsittely on jokseenkin analyyttistä ja systemaattisesti hallittua sisältäen hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua ja osoittaen myös yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Suorituksissa (tehtävät ja tentti) hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta, ne muodostavat ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä sekä kriittistä pohdintaa. Opintojakson sisältöjen käsittely on monipuolista ja erittäin analyyttistä, valinnat on argumentoitu erinomaisesti ja tuotokset sisältävät hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua. Sekä yleiset akateemiset osaamistavoitteet että opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Suoritukset ovat kaiken kaikkiaan monipuolisia, ja muodostaat opintojakson sisällöistä soveltaen ammentavan, monipuolisen, jäsennellyn ja huolellisesti laaditun kokonaisuuden.

Go back to top of page