Skip to main content

Advance literature on Art Education / Required Reading II (3cr)

Code: UKUV0604V24-3002

General information


Enrollment
02.08.2025 - 31.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 01.06.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
finnish
Teachers
Mari Mäkitalo-Aho
Teacher in charge
Elina Härkönen
Course
UKUV0604V24

Evaluation scale

H-5

Execution methods

Kirjallisuustentti

Accomplishment methods

Ryhmätentissä tentitään seuraavat kirjat:
1. Anttila, Eeva (toim.), 2011. Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä
2. Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo, 2018. Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina 3. Venäläinen, Päivi, 2019 Nykytaide oppimisen ympäristönä. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta

Tentti toteutetaan lähiopetuksena.

Content

Perehtyminen taidekasvatuksen alan keskeiseen kirjallisuuteen. Erilaiset näkemykset taidekasvatuksessa ja sen tutkimuksessa. Alan kirjallisuuden käyttäminen kriittisesti omassa tutkimustyössään.

Materials

Tentittävä kirjallisuus:

a) Valitse kaksi seuraavista

Granö, P. Hiltunen, M. & Jokela, T. (2018). Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina.

Anttila, Eeva (toim.), (2011). Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä

Coutts, G. & Eqa T. (2019). Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? InSEA Publications - InSEA : 

https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/Learning-through-art-lessons-for-the-21-century.pdf 



Valitse lisäksi yksi seuraavista väitöstutkimuksista:

Hiltunen, Mirja, 2009. Yhteisöllinen taidekasvatus. Performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä.

Koivurova, Anniina, 2010. Kuvien rajat: toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa.

Venäläinen, Päivi, 2019 Nykytaide oppimisen ympäristöt. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta.

Myllyntaus Oona, 2023. Julkinen taide 2010-luvun koulujen ja oppilaisten oppimisympäristöt: Hankinnan, kohtaamisen ja opetuskäytön näkökulmia.

Pusa, Tiina, 2012. Harmaa taide. Taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita

Ylirisku, H. 2021. Reorienting Environmental Art Education

Haapalainen, Riikka, 2018. Utopioiden arkipäivää: Osallistumisen ja muutoksen paikkoja nykytaiteessa 1980-2011

Manninen, Annamari, 2021. Yhteyksiä luomassa: Nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa.

Härkönen, Elina, 2021. Seeking culturally sustainable art education in higher education.

Luostarinen, Nina, 2023. Paikkaleikkejä ja leikin paikkoja : leikillisillä taideinterventioilla kohti paikkaempatiaa.

Erkkilä, Jaana, 2012. Tekijä on toinen: kuinka kuvallinen dialogi syntyy.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Kirjoittaja kertoo ja kuvailee vain omia kokemuksiaan analysoimatta niitä kirjallisuudessa esitetyn pohjalta.
Kirjoittaja vain referoi luettua sisältöä liittämättä siihen pohdintaa ja analysointia.

Assessment criteria, good (3)

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Kirjoittaja pääasiassa kuvailee omia kokemuksiaan ja referoi luettua sisältöä, keskenään verraten ja hieman analysoiden. Luetut aihepiirit tulevat vastauksissa esiin, mutta niiden painotuksissa ja sisällöissä on vielä epätarkkuutta.

Assessment criteria, excellent (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Kirjoittaja tuottaa vastauksen,
joka on analyyttinen ja jonka rakenne on jäsentynyt suhteessa kirjallisuudessa esitettyihin asioihin.
jossa aihepiiriä on käsitelty ja pohdittu monipuolisesti ja kriittisesti kirjallisuuden pohjalta ja myös omia kokemuksia on analysoity esitettyjä asioita vasten.
jossa on kiinnitetty huomiota riittävään kirjalliseen ilmaisuun: yhteenvetoteksti on tyylillisesti moitteetonta asiatekstiä.

Go back to top of page