Skip to main content

Human Resource Management and Psychological Leadership (5 cr)

Code: HAJO1217V24-3004

General information


Enrollment
03.12.2025 - 31.07.2026
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
02.02.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Administrative Sciences and Management
Teachers
Hanna Vakkala
Teacher in charge
Hanna Vakkala
Course
HAJO1217V24

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vaiheittain etenevä verkko-opintokokonaisuus. Vaiheistusta seuraamalla opintojakson suorittaminen jaottuu neljän viikon ajalle. Opintojakson voi kuitenkin tehdä omaan tahtiin toteutusajan puitteissa.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa henkilöstövoimavarojen johtamisen tarkoituksen, käsitteelliset lähtökohdat sekä keskeisimpiä kehitysvaiheita
- jäsentää henkilöstöjohtamisen keskeisiä osa-alueita ja toimintoja organisaatio- ja työyhteisötasoilla
- hahmottaa ihmisten johtamisen psykologisena lähijohtajuutena
- tunnistaa lähijohtajuuden roolin ja tehtävät osana yksilöllisen ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämistä ja vastuullista henkilöstöjohtamista
- tunnistaa ja ottaa osaa ajankohtaiseen, henkilöstön ja ihmisten johtamiseen liittyvään keskusteluun.

Execution methods

Opetusprofiili: HYBRIDI 2.
Opiskelija voi joko valita lähiopetukseen pohjautuvan toteutuksen tai itsenäisen työskentelyn verkkototeutuksen.

Content

Henkilöstövoimavarojen johtamisen tarkoitus sekä keskeisimmät kehitysvaiheet ja tehtävät, ihmisten johtaminen psykologisena lähijohtajuutena, yksilöllisten tekijöiden tunnistaminen ja psykologisen sopimuksen johtaminen, hyvinvoinnin johtaminen työyhteisössä, vastuullisuus ja kestävyys henkilöstöjohtamisessa, sekä ajankohtaisia johtamiskysymyksiä.

Location and time

Itsenäinen työskentely Moodle-työtilassa ja Exam-tentti, aikatauluttamaton opiskelu periodien 3-5 aikana (kevätlukukausi tai kesäopinnot).

Materials

Viitala Riitta 2021: Henkilöstöjohtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (e-kirja). ISBN: 978-951-37-8107-1 EPUB



Opettajan Moodle-työtilassa ilmoittama kirjallisuus ja tutkimusartikkelit. 


Teaching methods

Itsenäinen opiskelu Moodle-työtilassa: Lyhyet luentotallenteet, itsenäiset luku- ja verkkotehtävät, kirjallisuuteen perehtyminen. Suorituksena Exam-tentti.

Exam schedules

EXAM-tentti kevätlukukauden aikana tai kesäopintoina.

Completion alternatives

Lähiopetukseen pohjautuva toteutus.

Student workload

Itsenäinen työskentely 137 h: Luentoklipit, linkitetyt videot ja podcastit yht. n. 4 h, itsenäisesti tehtävät verkkotehtävät ja niihin kytkettyjen artikkelien lukeminen n. 50 h, kirjallisuuteen perehtyminen ja Exam-tentti noin 83 h.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): No ei näin. Suorituksessa on huomattavia väärinkäsityksiä. Asioita ja käsitteitä ei ole ymmärretty. Suorituksen teksti on epäloogista ja epäjohdonmukaista ilman punaista lankaa. Vastaus on liian lyhyt suhteessa vaadittuun laajuuteen, lähdeviittauksissa on puutteita tai vastaus ei vastaa tehtävänantoa. Henkilöstöjohtamisen tarkoitus, merkitys ja keskeiset osa-alueet jäävät tunnistamatta, ja / tai ihmisten johtamisen peruskysymykset hahmottumatta.

Välttävä (1): Täpärälle menee. Niukan ymmärtämisen taso. Osoitat oppineesi joitakin käsitteitä ja määritelmiä, mutta väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä. Suorituksesta ei näy juurikaan omaa ajattelua. Teksti on lähinnä luentojen ja/tai muun materiaalin referointia irrallisina, toisiinsa kytkeytymättöminä asioina.

Tyydyttävä (2): Ihan ok. Suorituksesi osoittaa kohtuullista ymmärtämistä yksittäisistä asioista tai käsitteistä. Suoritus painottuu luentojen ja/tai muun aineiston toistavaan, luetteloivaan kuvaamiseen ja perustiedon osoittamiseen. Tunnistat perustason henkilöstön ja ihmisten johtamisen keskustelua, mutta kokonaiskuvaa ei pääse muodostumaan. Omaa ajattelua ja pohdintaa näkyy jonkin verran.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Hyvä. Osoitat ymmärtäväsi erillisiä asioita ja käsitteitä, mutta et ole vielä muodostanut kokonaiskuvaa henkilöstöjohtamisesta ja lähijohtajuuden merkityksestä. Suorituksesi osoittaa keskeisimpien käsitteiden ymmärtämistä ja oma ajattelu ja kokemusten peilaaminen ovat nähtävissä. Osaamisesi voi painottua johonkin osa-alueeseen muiden kustannuksella. Laajempi kokonaiskuva, asioiden yhdistely ja tiedon soveltaminen jäävät vähemmälle.

Kiitettävä (4): Kiitettävä! Asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen sujuu hyvin – esität henkilöstöjohtamisesta ja lähijohtajuudesta yhtenäisen kokonaiskuvan tarkoituksenmukaisella tavalla. Tunnistat käsitteellisen tiedon hyvät ja huonot sovellukset ja pystyt jäsentämään niiden heijastumista johtamiskäytäntöihin. Suoritus osoittaa asioiden välisten suhteiden ymmärtämistä. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava. Olet onnistunut tiedon kriittisessä arvioinnissa, kykenet soveltamaan tietoa ja rakentamaan taitavasti omaa ajattelua.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Erinomaista, syvällistä ymmärtämistä! Sijoitat uuden asian laajempaan yhteyteen, aikaisempiin tietoihisi ja osoitat pystyväsi monipuoliseen tiedon soveltamiseen. Olet muodostanut oman käsityksen henkilöstöjohtamisen ja ihmisten johtamisen kokonaisuudesta ja tarkastelet aihepiiriä uusista, kurssin aikana esiin nousseista näkökulmista. Suorituksesi on pohtiva, reflektoiva, arvioiva, omakohtainen, rohkea, ihmettelevä. Olet muodostanut pohdintasi myötä syvällisen, kokonaisvaltaisen ymmärryksen henkilöstöjohtamisen tarkoituksesta, toiminnoista ja lähijohtamisen kysymyksistä, tunnistat aihepiirin keskustelua työelämässä ja pystyt tuottamaan uusia oivalluksia, kysymyksiä ja katsantokantoja.

Go back to top of page