Skip to main content

Toiminnallista matematiikkaa esiopetukseen ja alakouluun (1 cr)

Code: OPEKAS25V07-3001

General information


Enrollment
26.11.2024 - 27.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 01.06.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Training Services in the Fields of Teaching and Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Non-degree studies

Evaluation scale

H-5

Content

Koulutus perehdyttää matemaattisen osaamisen rakentumiseen ja keinoihin opettaa matematiikkaa toiminnallisesti. Keskeiset sisällöt: Toiminnallisen matematiikan opettaminen (toimintavälineet, oppimisen vaiheet); Lukukäsitys (nolla, yhdistelmähajotelmat 1-10); Yhtäsuuruus; Kymmenjärjestelmä ja sen soveltaminen (idea ja konkretisointi, kymmenjärjestelmän sovellukset mm. yksikkömuunnokset, mittaaminen); Yhteen- ja vähennyslasku (kategoriat ja yhteys, yhteen- ja vähennyslaskua kymmenjärjestelmää hyödyntäen, desimaaliluvut, allekkainlasku); Kerto- ja jakolasku (teoriaa ja osallistujien kokeilut, kerto- ja jakolaskun yhteys, oppiminen vaiheittain ja toiminnallisesti); Oma opetuskokeilu; Sanallisten tehtävien opettaminen. Koulutus sisältää verkko-opetusta 18 h, käytännön harjoituksia ja keskustelua aiheesta sekä osallistujien omat kokeilut fyysisillä ja digitaalisilla oppimisvälineillä.

Kohderyhmä: Esiopetuksen ja alakoulun henkilöstö

Aikataulu:
20.1.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
27.1.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
3.2.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
10.2.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
17.2.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
24.2.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
10.3.2025 klo 14.15-16.15, verkossa
17.3.2025 klo 14.15-16.15, verkossa

Kouluttaja:
Nina Ågren, KM, luokanopettaja, sataope, matikkakoutsi, toiminnallisen matematiikan vaikuttaja ja kouluttaja.

Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa ja opetuksen osalta maksutonta, muista kuluista osallistujat vastaavat itse.

Go back to top of page