Skip to main content

Life-Cycle Assessments of Buildings (5 cr)

Code: R501RL445-3004

General information


Enrollment
24.03.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Engineering, Construction Engineering
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Civil Engineering
Teachers
Mikko Vatanen
Teacher in charge
Mikko Vatanen
Groups
R51R22S
Bachelor of Engineering, Civil Engineering, Rovaniemi, autumn 2022
RA51R22S
Bachelor of Engineering, Civil Engineering (blended studies), Rovaniemi, autumn 2022
Course
R501RL445

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Viitekehys, perehtyminen aiheeseen
- Kestävä rakentaminen
- Elinkaarilaatu ja -tekniikka
- Uusiutuvat materiaalit, materiaalien kierrätettävyys

Menetelmät ja työkalut
- Rakennusten elinkaariarvioinnit
- Elinkaaren hiilijalanjäljen laskenta
- Arviointiohjelmiston käyttökoulutus: CO2-laskenta, kierrätettävyys

Harjoitustyön toteutus
- CO2-arviointi ja raportointi
- Kierrätettävyyden arviointi ja raportointi
- Raportoinnin viimeistely

Päättäminen
- Reflektointi, palautekeskustelu
- Jatkosuunnitelmat osaamisen kehittämiselle

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Syyslukukausi 2025, verkkoympäristö ja lähijaksot

Materials

Moodleen tallennettava luentomateriaali, Rakennusten elinkaarimittarit, OneClickLCA-tietokannat, Muut avoimet lähdemateriaalit


Teaching methods

Webinaarit: Opintojakson aikana järjestetään webinaareja, joissa käsitellään rakennusten elinkaariarviointien keskeisiä teemoja. Webinaarit sisältävät luentoja ja tuntityöskentelyä, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista ja tarjoavat mahdollisuuden vuorovaikutukseen opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa.

Keskustelualue: Opiskelijat osallistuvat aiheen parissa käytävään keskusteluun oppimisalustalla. Keskustelualue tarjoaa mahdollisuuden jakaa ajatuksia, kysyä kysymyksiä ja saada vertaispalautetta. Tämä yhteisöllinen oppimismenetelmä edistää syvempää ymmärrystä ja näkökulmien vaihtoa.

Harjoitustehtävät: Opiskelijat toteuttavat itsenäisesti harjoitustehtäviä, joissa arvioidaan rakennuksen hiilijalanjäljen muodostumista, siihen vaikuttamista sekä materiaalien kierrätettävyyden edistämistä. Harjoitustehtävät ovat suunniteltu tukemaan teoreettista oppimista käytännönläheisillä tehtävillä.

Tavoitteet: Harjoitustehtävien tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kykyä arvioida rakennusten ympäristövaikutuksia ja soveltaa kiertotalouden periaatteita käytännössä. Opiskelijat oppivat tunnistamaan ja analysoimaan hiilijalanjäljen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä edistämään materiaalien kierrätettävyyttä.

Employer connections

Toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa on mahdollista ja opiskelija voi toteuttaa elinkaariarvioinnin esimerkiksi omiin kontakteihinsa liittyvästä työelämän kohteesta.

Exam schedules

Ei tenttiä

International connections

Kansainvälisesti toteutetut esimerkkikohteet mahdollisia.

Completion alternatives

Osaamisen näytöt mahdollisia, jos vastaavaa laskentaa tehty muussa ympäristössä.

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työskentelyä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty elinkaariajattelun käsitteitä. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarvioinnit onnistuvat asianmukaisesti, hankittua tietoa on kommentoitu lähinnä luokittelemalla. Rakennushankkeen ilmastoselvitys on laadittu ja tuloksia on pohdittu. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa. Opiskelijan ajankäyttö on hallinnassa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin kuvatut ja alalle soveltuvat esimerkit sekä niihin yhdistetyt elinkaariajattelun käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarviointien tulokset on esitetty selkeästi ja hankittua tietoa on pohdittu analyyttisesti. Rakennushankkeen ilmastoselvitys on laadittu ja tuloksia on pohdittu analyyttisesti vähähiilisyyden optimoimiseksi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä. Opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista ja täsmällistä.

Qualifications

NULL

Further information

Harjoitustyö tehdään ns. perustapauksessa tehtävänannossa esitettyyn esimerkkikohteeseen. Mahdolliset omat kohteet on hyvä pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista.

Go back to top of page