Life-Cycle Assessments of Buildings (5 cr)
Code: R501RL445-3004
General information
- Enrollment
-
24.03.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Engineering, Construction Engineering
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Civil Engineering
- Teachers
- Mikko Vatanen
- Teacher in charge
- Mikko Vatanen
- Groups
-
R51R22SBachelor of Engineering, Civil Engineering, Rovaniemi, autumn 2022
-
RA51R22SBachelor of Engineering, Civil Engineering (blended studies), Rovaniemi, autumn 2022
- Course
- R501RL445
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Viitekehys, perehtyminen aiheeseen
- Kestävä rakentaminen
- Elinkaarilaatu ja -tekniikka
- Uusiutuvat materiaalit, materiaalien kierrätettävyys
Menetelmät ja työkalut
- Rakennusten elinkaariarvioinnit
- Elinkaaren hiilijalanjäljen laskenta
- Arviointiohjelmiston käyttökoulutus: CO2-laskenta, kierrätettävyys
Harjoitustyön toteutus
- CO2-arviointi ja raportointi
- Kierrätettävyyden arviointi ja raportointi
- Raportoinnin viimeistely
Päättäminen
- Reflektointi, palautekeskustelu
- Jatkosuunnitelmat osaamisen kehittämiselle
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Syyslukukausi 2025, verkkoympäristö ja lähijaksot
Materials
Moodleen tallennettava luentomateriaali, Rakennusten elinkaarimittarit, OneClickLCA-tietokannat, Muut avoimet lähdemateriaalit
Teaching methods
Webinaarit: Opintojakson aikana järjestetään webinaareja, joissa käsitellään rakennusten elinkaariarviointien keskeisiä teemoja. Webinaarit sisältävät luentoja ja tuntityöskentelyä, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista ja tarjoavat mahdollisuuden vuorovaikutukseen opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa.
Keskustelualue: Opiskelijat osallistuvat aiheen parissa käytävään keskusteluun oppimisalustalla. Keskustelualue tarjoaa mahdollisuuden jakaa ajatuksia, kysyä kysymyksiä ja saada vertaispalautetta. Tämä yhteisöllinen oppimismenetelmä edistää syvempää ymmärrystä ja näkökulmien vaihtoa.
Harjoitustehtävät: Opiskelijat toteuttavat itsenäisesti harjoitustehtäviä, joissa arvioidaan rakennuksen hiilijalanjäljen muodostumista, siihen vaikuttamista sekä materiaalien kierrätettävyyden edistämistä. Harjoitustehtävät ovat suunniteltu tukemaan teoreettista oppimista käytännönläheisillä tehtävillä.
Tavoitteet: Harjoitustehtävien tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kykyä arvioida rakennusten ympäristövaikutuksia ja soveltaa kiertotalouden periaatteita käytännössä. Opiskelijat oppivat tunnistamaan ja analysoimaan hiilijalanjäljen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä edistämään materiaalien kierrätettävyyttä.
Employer connections
Toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa on mahdollista ja opiskelija voi toteuttaa elinkaariarvioinnin esimerkiksi omiin kontakteihinsa liittyvästä työelämän kohteesta.
Exam schedules
Ei tenttiä
International connections
Kansainvälisesti toteutetut esimerkkikohteet mahdollisia.
Completion alternatives
Osaamisen näytöt mahdollisia, jos vastaavaa laskentaa tehty muussa ympäristössä.
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työskentelyä
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty elinkaariajattelun käsitteitä. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarvioinnit onnistuvat asianmukaisesti, hankittua tietoa on kommentoitu lähinnä luokittelemalla. Rakennushankkeen ilmastoselvitys on laadittu ja tuloksia on pohdittu. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa. Opiskelijan ajankäyttö on hallinnassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin kuvatut ja alalle soveltuvat esimerkit sekä niihin yhdistetyt elinkaariajattelun käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakenteiden ja rakennusten elinkaariarviointien tulokset on esitetty selkeästi ja hankittua tietoa on pohdittu analyyttisesti. Rakennushankkeen ilmastoselvitys on laadittu ja tuloksia on pohdittu analyyttisesti vähähiilisyyden optimoimiseksi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä. Opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista ja täsmällistä.
Qualifications
NULL
Further information
Harjoitustyö tehdään ns. perustapauksessa tehtävänannossa esitettyyn esimerkkikohteeseen. Mahdolliset omat kohteet on hyvä pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista.