Skip to main content

XR Technologies (5 cr)

Code: R504TL334-3001

General information


Enrollment
02.12.2024 - 30.04.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
13.01.2025 - 31.12.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Engineering, Information Technology
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 200
Degree programmes
Degree Programme in Information and Communication Technology
Teachers
Toni Westerlund
Teacher in charge
Toni Westerlund
Course
R504TL334

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia)
- Photogrammetry
- Unreal Virtual Studio
- Unity3D - Virtual Reality
- Unity3D 360 Photos

Objective

Kykenet toteuttamaan erityyppisiä XR-teknologioihin pohjautuvia ratkaisuja kuten AR- (Augmented Reality), VR- (Virtual Reality) tai MR-sovelluksia (Mixed Reality).
Osaat valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun.

Content

Virtuaalitodellisuus
XR (VR, AR ja MR) -sovelluksen suunnittelu ja toteutus
Työkalun valitseminen XR-toteutukseen
Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
Lisätyn todellisuuden vuorovaikutuksellinen hyödyntäminen

Location and time

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Materials

Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.


Teaching methods

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.

Exam schedules

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Student workload

Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Kykenet toteuttamaan XR-sovelluksen/-pelin hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.

Assessment criteria, good (3)

Osaat suunnitella, ohjelmoida ja toteuttaa XR-sovelluksia/-pelejä.
Valitset sopivan työkalun XR-sovelluksen/-pelin toteutukseen.
Hyödynnät valitun työkalun mahdollisuuksia sovelluksen toteuttamisessa.
Ymmärrät XR-sovelluksen/-pelin suunnittelun vaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat toteuttaa monipuolisia XR-sovelluksia/-pelejä.
Kykenet suunnittelemaan XR-sovelluksen/-pelin vaatimuksien mukaisesti.
Ohjelmoit XR-sovelluksia/-pelin tehtävään valitulla työkalulla ja pystyt itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen.
Pystyt toteuttamaan sovelluksen/pelin kaikki vaiheet määrittelystä käyttöönottoon.

Qualifications

Opintojakson suorittaminen vaatii sinulta peliohjelmoinnin ja pelimoottoreiden perusteiden hallintaa.

Further information

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen. Opintojakso rakennettu siten että pääsääntöisesti harjoitukset voi tehdä Windows/Mac koneilla, mutta esim photogrammetry osuus vaatii Windows koneen käyttöä.

Go back to top of page