Questions of Social Sustainability in the North (5 cr)
Code: KKAS3104V24-3002
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 31.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Heidi Sinevaara-Niskanen
- Course
- KKAS3104V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä sosiaalisen kestävyyden sekä eritellä siihen kytkeytyviä yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja vastuun teemoja
- paikantaa hyvinvointiin, työhön ja koulutukseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia pohjoisessa
- tarkastella kestävyys-keskustelua ja sen yhteiskunnallisia merkityksiä kriittisesti
Execution methods
Luennot (12 t), niihin liittyvä kirjallisuus ja ryhmätehtävä sekä itsenäistä työskentelyä (noin 80 t). Opetusprofiili: lähi.
Vaihtoehtoisena suoritusmuotona on itsenäinen essee samassa tahdissa kurssin kanssa (itsenäistä työskentelyä 135 t). Opetusprofiili: Etä 2 (ohjeistetun aikataulun mukaisesti).
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille (sis. luentokirjallisuuteen perehtymisen ja ryhmätehtävän) sekä kurssin lopputehtävän (essee) suorittaminen.
Content
Kurssi perehdyttää sosiaalisen kehityksen kysymyksiin pohjoisessa. Sen näkökulma on Suomen Lapissa ja laajemmin koko arktisella alueella. Kurssi keskiössä ovat hyvinvoinnin, työn ja koulutuksen kysymykset pohjoisessa sekä niiden moninaiset syyt ja eriytyvät seuraukset. Kurssin erityinen painopiste on sosiaaliseen kestävyyteen liittyvien yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja vastuun teemojen kriittisessä tarkastelussa.
Materials
Soveltuvaa kirjallisuutta ovat muun muassa:
Arctic Human Development Report. (2015) Regional Processes and Global Linkages. Copenhagen: Nordisk Ministerråd. DOI: 10.6027/TN2014-567 (Open access)
Kari-Björkbacka, Irmeli. (2015) Alueen ja työn sukupuoli. Rovaniemi: Lapin yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-835-0 (Open access)
Lindroth, Marjo, Sinevaara-Niskanen, Heidi & Tennberg, Monica (eds.). (2022) Critical Studies of the Arctic: Unravelling the North. London: Palgrave Macmillan.
Mononen, Tuija ja Suopajärvi, Leena (toim.). (2016) Kaivos suomalaisessa yhteiskunnassa. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-966-7 (Open access)
Pohjola, Anneli ja Särkelä, Riitta (toim.). (2011) Sosiaalisesti kestävä kehitys. Helsinki: Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto.
Salonen, Arto O. (2010) Kestävä kehitys globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnan haasteena. Helsinki: Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-6535-4 (Open access)
Stammler, Floria & Toivanen, Reetta (eds.) (2021) Young People, Wellbeing and Sustainable Arctic Communities. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003110019 (Open access)
Tennberg, M., Lempinen, H. & Pirnes, S. (eds.). (2020) Resources, Social and Cultural Sustainabilities in the Arctic. Abingdon: Routledge.
Vaattovaara, Virpi. (2015) Elämänkulku ja toimijuus. Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990-2011. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-823-7 (Open access)
Teaching methods
Itsenäinen essee ohjeistetun aikataulun mukaisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Suorituksen kielellinen ilmaisu voi olla puutteellista.
Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea tai pintapuolinen. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää epäselvyyksiä. Suorituksen kieli ja rakenne osoittavat tieteellisen kirjoittamisen perusasioiden hallintaa.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Suorituksen kieli on selkää ja sen rakenne noudattaa tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä.
Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan ja kykenee monipuoliseen pohdintaan. Suorituksen kieli on selkää ja sen rakenne noudattaa tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Se on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Suoritus on hyvin kirjoitettu ja osoittaa tieteellisen kirjoittamisen hyvää hallintaa.