Designed Business Models in Tourism (5 cr)
Code: MAT302-3007
General information
- Enrollment
-
17.03.2025 - 24.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
25.08.2025 - 24.09.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Hospitality Management
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 80
- Degree programmes
- Degree Programme in Tourism
- Toursim
- Teachers
- Marja Lempiäinen
- Milla Hirvaskari
- Teacher in charge
- Milla Hirvaskari
- Groups
-
RA81M23SBachelor of Hospitality Management (blended studies), Rovaniemi, autumn 2023
- Course
- MAT302
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.
Content
- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä
Location and time
Viikot 35 - 41. Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.
Teaching methods
Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilöitehtävinä sekä ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Oppimistehtävät: ennakkotehtävä, verkkokeskustelut, verkkotesti ja essee.
Opiskelijan oppimista ohjataan ohjaustapaamisissa ja jatkuvana palautteena oppimistehtäviin.
Employer connections
Asiantuntijavierailijat
Completion alternatives
1. Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.
2. Opinnollistaminen (sovitaan opettajan kanssa erikseen)
Työn opinnollistaminen on tapa suorittaa opintoja. Tällöin hankit koulutuksen osaamistavoitteiden mukaista osaamista työtehtävissäsi tai muussa toiminnassa. Opinnollistaminen on mahdollista, kun työn tai esimerkiksi vapaaehtoistoiminnan sisältö mahdollistaa osaamistavoitteiden saavuttamisen. Tämä edellyttää työnantajan tai vastaavan yhteistyötahon sitoutumista sekä opiskelijan huolellista perehtymistä opetussuunnitelmassa kuvattuihin osaamistavoitteisiin ja osaamisen arviointikriteereihin.
Student workload
Ennakkotehtävä 8 tuntia
Ohjaustapaamiset n. 6 tuntia
Itsenäinen tiedonhaku, lukeminen ja oppimistehtävien laatiminen 120 tuntia.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Further information
Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyväksytyt suoritukset Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet
ja Liiketoimintamallin suunnittelu opintojaksoilta.