Skip to main content

Customer-Oriented and User-Centered Product and Service Development (5 cr)

Code: YAMK241-3001

General information


Enrollment
10.03.2025 - 07.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.10.2025 - 03.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Master´s Programme in Digital Health Services and Health Promotion
Teachers
Eija Jumisko
Anniina Tohmola
Piritta Jalonen
Groups
K72Y25K
Master of Digital Health Services and Health Promotion, Spring 2025
Course
YAMK241

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää asiakaslähtöisiä ja osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja erityisesti digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Hän ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen näkökulmia digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Hän osaa huomioida palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Content

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saatavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava palveluiden kehittäminen
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Location and time

28.10.2025 klo. 9-15.00 Yhteinen orientaatio opintojakson keskeiseen tietoperustaan, Zoomissa.
6.11.2025 klo. 8.30-15.00. Yhteinen orientaatio tietoperustaan ja oppimistehtävien tekeminen yhteistyössä muiden korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa, Zoomissa.
1.12.2025 klo. 9-16.00 Oppimistehtävien esitykset ja vertaispalautteet, Zoomissa.

Aktiivinen osallistuminen lähipäiviin on välttämätöntä. Asiantuntija-alustukset, tehtävät ja yhteiset keskustelut tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Osallistumalla lähipäiviin pääset myös verkostoitumaan eri toimijoiden kanssa, Oma ymmärrys ja asiantuntijuus aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan.

Materials

Käydään lävitse opintojakson alussa ja oppimistehtävien esittelyn yhteydessä. Osa materiaalista on kaikille yhteistä, osa opiskelijan itse valitsemaa. 


Teaching methods

Asiantuntijaluennot ja alustukset
Oppimistehtävien ohjaus & palautteen antaminen.
Ryhmissä käytävien keskusteluiden ohjaus ja palautteen antaminen.

International connections

Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden haku ja käyttäminen on olennainen osa opintojaksoa.

Completion alternatives

Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Student workload

Opintojakso vaatii huolellista ajankäytön suunnittelua (135h/opiskelija), jotta oppiminen mahdollistuu parhaimmalla mahdollisella tavalla. Opintojaksoon sisältyy ryhmässä tehtävää työtä, mikä edellyttää ajankäytön suunnittelua ja vastuiden sopimista ryhmän osallistujien kesken.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja viestinnän menetelmiä

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin, eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat laaja-alaisesti ja kriittisesti.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin, eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja viestinnän menetelmiä. Opiskelija perustelee menetelmiä ja niiden soveltamista laaja-alaisesti ja kriittisesti.

Go back to top of page