Swedish for Elderly Care Professionals (5 cr)
Code: K702G010-3002
General information
- Enrollment
-
01.10.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.01.2025 - 28.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Tuija Rantamaa
- Teacher in charge
- Tuija Rantamaa
- Groups
-
KA72G23SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2023
- Course
- K702G010
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa viestiä ja vuorovaikuttaa oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä ja osaa kertoa geronomin opinnoista, ammatista ja työtehtävistä ruotsiksi.
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alansa työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon, joka vastaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen tavoitetasoa B1.1., joka on ns. virkamiesruotsin minimitaitotaso.
Accomplishment methods
Opetus toteutuu sekä lähiopetuksena kampuksella että Zoom-etäopetuksena.
Kirjallisen ruotsin voi opiskella itsenäisesti, jolloin opiskelija ei osallistu opetukseen vaan opiskelee materiaalin Moodlessa itsenäisesti ja palauttaa vaaditut kirjalliset tehtävät Moodleen vaaditussa aikataulussa ja osallistuu kirjallisen ruotsin kurssitenttiin ryhmän aikatauluun merkittynä tenttipäivänä. Itsenäisestä OJ:n suorittamisesta pitää sopia opettajan kanssa etukäteen, eli heti opintojakson alkaessa.
Suullisen ruotsin suorittaminen edellyttää osallistumista suulliseen paritehtävään ja tehtävän esittämistä suullisesti oppitunnilla sovittuna opetuspäivänä. Lisäksi pitää tehdä muutkin OJ:n suulliset tehtävät hyväksytysti.
Content
Suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen ammattiviestintätaidon kehittämiseksi seuraavia teemoja:
- opinnot ja geronomin ammattiosaaminen
- ammattialan erityiskielen piirteitä, ammattisanastoa esim. sosiaaliturva ja -vakuutus
- ikäihmisten palvelut.
Location and time
Kevätlukukausi 2025: 7.1.-28.3.2025
Kemin kampus, Tietokatu 1
Materials
Opettajan osoittama ajankohtainen ammattialan materiaali (oppikirjat, OPH:n esitteet jne.) sekä joitakin osioita seuraavista: FLEXVÅRD (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi, FLEXSOCIAL (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi, Tillsammans-oppikirja, Työministeriö: Työmarkkinatori - sosiaalialan työtehtävät, Kansallinen muistiohjelma 2012–2020 / Nationella minnesprogrammet 2012–2020, Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi / Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
Teaching methods
opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus, Zoom-etäopetus, pari- ja ryhmäharjoitukset sekä itsenäinen työskentely,
Moodle-oppimisympäristö
Oppimistehtävät: suullinen ruotsi (2,5 op)
Oppimistehtävät: kirjallinen ruotsi (2,5 op)
tehtävä 1: kirjallinen tentti 0 - K5
Vanhus- sekä hoito- sekä sosiaalityöhön kuuluva ruotsinkielinen sanasto, vanhustyöhön kuuluvien tekstien lukeminen sekä vanhustyöhön ja työyhteisöihin kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu.
Aiheina ovat: * vanhusten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja sosiaaliset ongelmat sekä vanhuksen kohtaaminen erilaisissa hoitoa ja palvelua vaativissa tilanteissa ja * omaan koulutukseen, ammattialaan ja vanhustyöhön liittyvät artikkelit.
Suullisia ja kirjallisia tehtäviä erilaisista työelämän tilanteista.
Exam schedules
25.2.2025
Completion alternatives
Täydentyy
Student workload
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Assessment criteria, satisfactory (1)
Suullinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Kirjallinen osaaminen:
hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
1
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
2
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Assessment criteria, good (3)
Suullinen osaaminen:
3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.
Kirjallinen osaaminen:
3
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
4
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Assessment criteria, excellent (5)
Suullinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.
Kirjallinen osaaminen:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Qualifications
Opiskelija on suorittanut aiemmin ruotsin opintoja peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa tai jossakin muussa koulussa tai koulutuksessa.
Further information
Opintojaksolle pitää ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Opintojaksolle tehty ilmoittautuminen pitää perua Pepissä viimeistään viikko ennen opintojakson alkua.
Opettajan hyväksyttyä ilmoittautumisen, saa opiskelija käyttöönsä kyseisen opintojakson Moodle-oppimisympäristön (erillisiä avaimia ei tarvita).