Research, Development and Innovation Competence (5 cr)
Code: A72H0025-3001
General information
- Enrollment
-
24.03.2025 - 14.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
15.08.2025 - 09.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing R
- Campus
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Teachers
- Riikka Partanen
- Tiina Siro
- Heidi Jaakola
- Teacher in charge
- Heidi Jaakola
- Groups
-
RA72H24KBachelor of Health Care, Nursing, Rovaniemi, spring 2024
- Course
- A72H0025
Evaluation scale
H-5
Objective
Osaat kuvata erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit ja tunnistat niiden eri vaiheet osana tutkimuksellista kehittämistä.
Tiedät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Tiedät erilaisten tutkimusprosessien yleisimmät aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät.
Tiedät erilaisia toiminnallisen opinnäytetyön kehittämis- ja innovaatioprosesseja.
Osaat tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan oman alasi työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Osaat lukea ja arvioida kriittisesti oman alasi tieteellisiä julkaisuja.
Tunnet Lapin AMKn opinnäytetyöprosessin ja tiedät, miten laaditaan opinnäytetyön aihe-ehdotus Wihiin.
Content
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Määrällinen tutkimusprosessi
- Kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- Toiminnallinen opinnäytetyö ja innovaatiot
- Informaatiolukutaito
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät oman alan tietokannat ja tutkimustiedon
kriittinen arviointi
- Kirjallinen viestintä; raportoinnin perusteet
- Lapin AMKn opinnäytetyöprosessi
Location and time
Opintojakson aloitusinfo on 15.8.2025 klo 8.30-9.30 Zoomissa (tallennetaan).
Zoom-linkki opintojakson Moodle-tilassa.
Webinaarit Zoomissa:
15.8.2025 klo 9.30-10.30 Tutkimusprosessin vaiheet
3.9.2025 klo 12.30-14.00 Määrällinen ja laadullinen tutkimus
3.9.2025 klo 14.15-15.15 Informaatiolukutaito, Tiina Siro
8.10.2025 klo 14.30-16.00 Toiminnallinen opinnäytetyö ja eettisyys
8.10.2025 klo 16.15-17.15 Tutkimuskirjoittaminen, Riikka Partanen
Materials
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Hakala J. (2022) Hyvä, parempi, valmis Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
- Kananen J.(2017) Kvantti – kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun.
- Kananen J. (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä – miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta.
-Kostamo P, Airaksinen T. & Vilkka H. (2022) Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Salonen K. (2013) Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Stolt M, Axelin A & Suhonen R (2016) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä.
- Vilkka, H. & Airaksinen,T. (2003) Toiminnallinen opinnäytetyö.
- Vilkka, H. (2021) Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin.
- Lisäksi opintojakson aineisto Moodle ympäristö
Teaching methods
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Moodle-oppimisalustalla ja Zoom-viestintäalustaa hyödyntämällä.
Ennen opintojakson alkamista pidetään sisältöä ja toteutusta koskeva infotunti.
Opetusmenetelminä hyödynnetään itsenäistä opiskelua ja parityöskentelyä.
Opintojaksoon sisältyy webinaareja Zoomissa.
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon kuuluu aloitusinfo ja webinaareja opintojakson aikana.
Exam schedules
Opintojaksoon kuuluu verkkotenttejä ja tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti toteutuksen aikana.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyviä periaatteita.
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Nimeät erilaisten tutkimusprosessien yleisimmät aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät.
Kykenet erottamaan erilaisia toiminnallisen opinnäytetyön malleja ja niiden mahdollisuuksia kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Kuvaat oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät oman alasi tieteellisiä julkaisuja.
Assessment criteria, good (3)
Kuvaat selittäen tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyviä periaatteita.
Valitset tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Käytät yleisimpiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä harjoitustehtävissä.
Kykenet soveltamaan jotakin toiminnallisen opinnäytetyön mallia ja sen mahdollisuutta kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Käytät oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät monipuolisesti oman tieteellisiä julkaisuja.
Assessment criteria, excellent (5)
Sovellat tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä analysoit tutkimusprosessin eri vaiheita ja niihin liittyviä periaatteita.
Valitset perustellen tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Käytät johtopäätöksiä tehden yleisimpiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä harjoitustehtävissä.
Kykenet suunnittelemaan toiminnallisen opinnäytetyön ja arvioimaan sen mahdollisuutta kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Käytät perustellen oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät rakentavan monipuolisesti oman tieteellisiä julkaisuja.