Skip to main content

Work with Substance Abuser (5 cr)

Code: K701S012-3005

General information


Enrollment
24.03.2025 - 06.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
07.10.2025 - 25.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 45
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Sanna Viinonen
Course
K701S012

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso koostuu sisällönsä mukaan neljästä asiakokonaisuudesta:

1 Päihteiden käyttön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä

2 Ennaltaehkäisevä päihdetyö

3 Riippuvuuskäyttäytyminen

4 Päihdetyön hoitomenetelmiä ja asiakasohjaus myös palvelujärjestelmässä

Objective

Student
• knows the importance of preventive substance abuse work
• identify cultural, social and health factors related to substance use
• can describe individual and community factors related to addictive behavior
• knows the different treatment methods for substance abuse and knows how to guide customers in the service system.

Location and time

Kontaktiopetus kampuksella ja verkossa (zoom).

Materials

Soveltuvin osin:



Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä. 2021. THL.  Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä (julkari.fi) 



Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015.



Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus.



Muu opettajan vinkkaama ja jakama materiaali.


Teaching methods

Opetuskeskustelut, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely.

Employer connections

Asiantuntijavieraat

Exam schedules

Opintojakson sisältökokonaisuuksia tentitään pienemmissä osissa seuraavan aikataulun mukaisesti:

T1 7.-19.10.
T2 28.10.-9.11.
T3 10.-23.11.
T4 25.11.-7.12

Hylätty tentti tai puuttuva suoritus on mahdollista tehdä 8.-12.12.25 välisenä aikana. Mahdollisen toisen uusinnan aikataulut sovitaan opintojakson lopussa.

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Opintojakson toteutukseen, tehtäviin ja materiaaleihin tutustuminen 10 h

1. Opintojakson sisällön itsenäinen opiskelu ja tentit (70h)
2. Toiminnallinen osuus (suunnittelu ja koonti) (30h)
3. Lähiopetus (18 h)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.

Go back to top of page