Skip to main content

Structural Social Work, Sosnet (5 cr)

Code: SSOS1221V24-3002

General information


Enrollment
04.11.2024 - 22.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Social Work
Teachers
Tarja Kemppainen
Teacher in charge
Tarja Kemppainen
Course
SSOS1221V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää rakenteelliseen sosiaalityön peruslähtökohdat, historiallisen kehityksen ja nykykeskustelun
- arvioida rakenteellisen sosiaalityön merkitystä asiakkaan ja sosiaalityön näkökulmista
- soveltaa ja kehittää rakenteellisen sosiaalityön menetelmiä sosiaalityön ammattikäytännöissä.

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ 1.

Accomplishment methods

Luentoja, luentotallenteita, kirjallisuutta sekä aktiivinen osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn. Oppimispäiväkirja.

Content

Opintojaksolla perehdytään kansalaisosallistumisen, ihmisoikeuksien, tiedon tuotannon ja strategiatyön keskeisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin sisältöihin, käytäntöihin ja välineisiin.

Location and time

Kurssi toteutetaan Jyväskylän yliopiston Moodlessa ajanjaksolla 7.1.-16.3.2025.
Ohjeet kurssialueelle kirjautumisesta lähetetään 7.1.2025.
Kurssin alussa järjestetään informaatiotilaisuus Zoomissa 13.1.2025 klo 12.00-13.00 sekä kahden muun osion alussa 27.1.2025 klo 12.00-13.00 ja 10.2.2025 klo 12.00-13.00.

Teaching methods

Kurssi koostuu kolmesta osiosta: Rakenteellisen sosiaalityön teoriat ja mallit, tieto- ja strategiatyö sekä inkluusio- ja oikeudenmukaisuustyö.
Suoritustavat: Osioihin sisältyy luentoja, luentotallenteita, kirjallisuutta sekä aktiivinen osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn sekä oppimispäiväkirja.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on riittämätöntä. Oppimispäiväkirja on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on heikkoa. Oppimispäiväkirja on sisällöltään suppea, pintapuolinen ja vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssimateriaalin teemoja tyydytään käsittelemään yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia virheitä tai epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.

Tyydyttävä (2): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on heikohkoa. Oppimispäiväkirja on sisällöltään suppeahko ja kurssimateriaalin teemoja käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on melko aktiivista. Oppimispäiväkirja muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään kurssimateriaalin sisältöjä ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kurssisisältöjen ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.

Kiitettävä (4): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on aktiivista. Oppimispäiväkirja muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalin sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on erittäin aktiivista. Oppimispäiväkirja muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalin sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.

Qualifications

Sosiaalityön perusopinnot

Further information

Huom! Jos olet tehnyt perus- tai aineopinnoissa rakenteellisen sosiaalityön kurssin (tai sen vanhemman version Sosiaalityöntekijä yhteiskunnallisena vaikuttajana) ÄLÄ TEE Rakenteellinen sosiaalityö, Sosnet -jaksoa, ettette tee Rakenteellisen sosiaalityön jaksoa kahteen kertaan. Ettei tule yllätyksenä valmistumisen hetkellä, että yksi jakso puuttuu opinnoista. Jos sinulla on tämän suhteen epäselvyyttä, tarkista siirtymätaulukko (löytyy Moodlen info-palstalta) tai pyydä OmaOpettajaa tarkistamaan asia.

Go back to top of page