Skip to main content

Introduction sustainability and Outdoor Education Pedagogy (4 cr)

Code: LAER2401V24-3002

General information


Enrollment
04.12.2024 - 04.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Class Teacher Education
Kestävyys- ja luontokasvatuksen maisteriohjelma
Teachers
Roosa Karvonen
Ilkka Ratinen
Course
LAER2401V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• määritellä kestävyys- ja luontokasvatuksen, sekä siihen liittyvät keskeiset teoreettiset käsitteet
• määritellä kestävyys- ja luontokasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen, ja hyvinvoinnin kannalta
• hyödyntää kestävyys- ja luontokasvatusta osana koulun ulkopuolisia laajennettuja oppimisympäristöjä
• kokeilla uutta, ajatella kriittisesti ja hyödyntää opetuksessa omia vahvuuksiaan
• soveltaa erilaisia toimintamalleja käytäntöön laatimalla oppimisaktiviteetteja
• dokumentoida ja arvioida omaa ja ryhmän oppimisprosessia

Execution methods

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentojen aikana työstettävien tehtävien suorittamista, oppimisaktiviteetin esittelyä ja sen vertaisarviointia sekä kirjallisuuteen perustuvan ryhmäraportin kirjoittamista. Opetus järjestetään lähiopetuksena (LÄHI).

Accomplishment methods

• Kontaktiopetus 30h: luennot 20h ja oppimisaktiviteettien esittely 10h 2op
• Vertaisopetus 30h: ryhmässä laadittu oppimisaktiviteetti ja raportti 2 op
• Itsenäinen työskentely 48h (sisältyy 4 op: een)

Content

• kestävyys- ja luontokasvatuksen sosiokulttuurinen perusta
• kestävyys- ja luontokasvatuksessa käytettävät teoriat ja mallit
• vuorovaikutteinen ja tutkiva oppiminen ja opettaminen kestävyys- ja luontokasvatuksessa
• pedagoginen sisältötieto monitieteisessä ja luokan ulkopuolisessa kestävyys- ja luontokasvatuksessa
• monitieteisen ja luokan ulkopuolisen kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimisen arviointi

Materials


  1. Kaasinen, A. & Myllyniemi, U. (2023). Ulkona opettamisen käsikirja. PS-kustannus.

  2. Cantell, H. Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani. S. (2020). Ympäristökasvatus – Kestävän tulevaisuuden käsikirja 978-952-370-034-5 267

  3. Hyry-Beihammer, E. K.; Hiltunen, M.; Estola, E. (toim.). (2014). Paikka ja kasvatus. Lapin yliopistokustannus. 

  4. Pihkala. P. 2017. Päin Helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Kirjapaja.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Välttävä 1: Valittua oppimistapahtumaa ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti kuin joiltakin osin. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä tarkasteltavaan näkökulmaan sopivia käsitteitä. Kokonaisuus on heikosti jäsennelty eikä oppimisaktiviteetit ovat soveltuvia valitun oppimisteorian tai -mallin kannalta. Luokan ulkopuolinen oppimisympäristö on ymmärretty suppeasti. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä 2: Valittua oppimistapahtumaa koskevat oppimisaktiviteetit ovat sattumanvaraisia eivätkä ne täysin sovellu käytettäväksi kestävyys- ja luontokasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Oppimismalli on perusteltu heikosti teorian avulla. Ulkopuolisen oppimisympäristön hyödyntäminen ei kaikilta osin edistä oppimisaktiviteetin tavoitteiden saavuttamista. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä 3: Valittua oppimistapahtumaa koskevia näkökulmia on perusteltu kohtalaisesti ja valittua oppimismallia voidaan hyödyntää käytännössä, mutta se on melko yksipuolinen eikä temaattisesti liity kestävyys- ja luontokasvatuksen ydinkohtiin asetun oppimistavoitteen kannalta. Oppimismalli on teoreettisesti ylimalkaisesti perusteltu. Ulkopuolinen oppimisympäristö edistää hyvin oppimistavoitteen saavuttamista. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä 4: Oppimistapahtumassa on nostettu esille keskeisiä ja ajankohtaisia kestävyys- ja luontokasvatuksen sisältöjä valitusta näkökulmasta. Oppimismalli on avattu kiitettävästi teorian avulla ja opetus toteutettavissa sellaisenaan. Se ei kuitenkaan innovatiivisella tavalla avaa koulun ulkopuolisessa oppimisympäristössä tapahtuvaa oppimista ja opetusta, vaan toistaa jo olemassa käsittelytapoja. Oppimismallissa yhtymäkohdat kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen 5: Tarkasteltavaksi valittu kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimistapahtuma ja sitä koskevat harjoitteet ja perustelut ovat uniikkeja sekä osuvia. Toteutus on sovellettavissa sellaisenaan. Mallissa esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Koulun ulkopuolisessa oppimisympäristössä toteutettavat aktiviteetit osoittavat syvää perehtyneisyyttä oppimista edistäviin periaatteisiin. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.

Go back to top of page