Skip to main content

Research, Development and Innovation Competence II (5 cr)

Code: K701S020-3004

General information


Enrollment
24.03.2025 - 07.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
08.09.2025 - 08.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Susanna Helavirta
Päivi Hietala
Course
K701S020

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
- understand the aspects related to the reliability of research
- knows the most common methods of data collection and analysis in the social field
- knows the most common methods of social development
- can use scientific publications and other research sources in the social field to support their own thinking
- understands the importance of the principles of social sustainability, including in research and development

Accomplishment methods

-

Content

• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Location and time

Opetus lukujärjestyksen mukaisesti Zoomissa.

Materials

Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:




  • Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.

  • Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)

  • Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)

  • Kostamo, P & Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi: opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)

  • Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)


Teaching methods

Keskusteleva etäluento-opetus Zoomissa
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Exam schedules

Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.

Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.

Student workload

Luennot (12 h)
Ryhmäharjoitteet (40 h)
Itsenäinen työskentely (20 h)
Kokoava kirjallinen lopputehtävä (63 h)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.


Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Hyvä (4):

Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa

Further information

Suomen kielen opettaja Päivi Hietala antaa opintojakson lopputehtävästä yksilöllisen palautteen suomen kielen ja lähdeviittausten käytön osalta.
Palaute ei vaikuta lopputehtävän arvosanaan.
Palautteen tavoitteena on tukea opinnäytetyön raportin kirjoittamista.

Go back to top of page