Skip to main content

Children and Young People with Special Needs (5 cr)

Code: K701S023-3001

General information


Enrollment
21.10.2024 - 25.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.03.2025 - 28.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Sanna Juuso
Groups
KA71S23S_1
Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
KA71S23S_2
Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
Course
K701S023

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Erityistä tukea tarvitsevien käsite ja määritelmä,
ensitieto ja perhelähtöisyys,
ensitiedon menetelmät ja sosionomin näkökulma,
palveluohjaus ja lainsäädäntö,
varhaiskuntoutus,
haastavat tilanteet erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa.

Objective

Student
• can identify and assess the special needs of a child and young person who needs special support or is disabled
• know the meaning and principles of primary care and early rehabilitation in guidance and counseling work
• knows how to use and apply child- and family-oriented working methods
• promote accessibility in accordance with the principles of inclusion.

Content

• erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
• ensitieto ja varhaiskuntoutus
• ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
• vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
• lainsäädännön merkitys

Location and time

Kevät 2025.
Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, Tietokatu 1. Opetus sekä kampuksella, että zoomissa.

Materials

Materiaali päivitetään moodleen. Esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.


Teaching methods

Vuorovaikutukselliset luennot, yksilö- / ryhmätehtävät opetuksessa ja itsenäisesti, sekä välitehtäviä, joiden purku osittain opetuksessa. Mahdollinen työelämävierailija(t) sekä toiminnallinen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.

Employer connections

Asiakastyöhön liittyvä toiminnallinen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.
Mahdolliset työelämävierailijat.

Exam schedules

Oppimistehtävien palautukseen on kolme palautusmahdollisuutta. Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen palautusmahdollisuuteen mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Completion alternatives

Oppimistehtävissä on valinnanmahdollisuuksia opiskelu- ja esitystavoissa esim. ensitiedon oppimistehtävässä opiskelu omavalintaisesti itsenäisesti, pari- tai pienryhmätyönä. Toiminnallisessa oppimistehtävässä työelämäyhteistyössä opiskelija valitsee yhteistyöorganisaation oman ammatillisen kiinnostuksensa mukaan opintojakson kohderyhmään liittyen, mahdollisuus myös Hyvinvointipysäkin kanssa tehdä yhteistyötä. Toiminnallisessa oppimistehtävässä työelämäyhteistyössä myöskin vaihtoehtoisia opiskelu- ja esitystapoja.

Student workload

Opintojakso 5op =135h, josta
- opetus kampuksella tai zoomissa 20h
- toiminnallinen ja itsenäinen työskentely (suunnittelu, toteutus ja raportointi) yht. 115h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin eritystä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
- tiedostaa ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja joitakin periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden merkityksen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- antaa esimerkkejä erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkitystä ja jossain määrin toteuttaa näitä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tietää joitakin lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa perustella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista ja sen merkitystä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa soveltaa ja hyödyntää tietoperustaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ja hyödyntää ensitiedon ja varhaiskuntouksen toteutumisen merkitystä sekä suunnitella toimintaa näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja hyödyntää lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa tehdä johtopäätelmiä esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumisesta ja huomioi toiminnassaan niiden periaatteet.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita teoriatiedon avulla
- osaa analysoida ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumisen sekä suunnitella toimintaa perustellen näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyötään
- osaa osittain soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista perustellen toimintaansa näiden periaatteiden pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää toimintaansa hyödyntäen tietoperustaa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa arvioida ja kehittää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumista ohjaus- ja neuvontatyössä sekä soveltaa toimintaa kehittävällä otteella huomioiden nämä periaatteet
- osaa soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja kehittävällä työotteella
- osaa arvioida ja vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista yleisesti sekä arvioida niitä omassa toiminnassa tai esimerkillään
- perustelee toimintaansa kriittisesti ja tietoperustan avulla.

Go back to top of page