Skip to main content

Senses and communication (5 cr)

Code: KERI3002V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä
Course
KERI3002V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää aistien ja sensorisen integraation merkityksen lapsen vuorovaikutuksen ja kommunikaatioin kehityksessä
- hahmottaa aistivamman (esim. kuulo- ja näkövamman) vaikutuksia kielenkehitykseen
- oppii tunnistamaan kielen ja kommunikaation erilaisia vaikeuksia
- osaa hyödyntää erilaisia kuntouttavia interventioita
- osaa arvioida ja tukea kielen kehitystä yleisellä tasolla
- tuntee puhetta tukevia, korvaavia ja täydentäviä kommunikaatiomenetelmiä.

Execution methods

Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (3 teosta ja 3 artikkelia, joista yhteensä 4 kirjallisuustehtävää) ja kirjallisuustehtävät (135 h).
Opetusprofiili: ETÄ 2

Accomplishment methods

Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät (3 teosta ja 3 artikkelia).

Content

- sensorisen integraation kehitys ja häiriö sekä näkökulmia tukemiseen ja kuntoutukseen
- autismikirjon häiriö
- varhaisen vuorovaikutuksen ja kommunikaatioin kehitys ja niiden arviointi, tuki ja kuntoutus
- puhetta tukevat, täydentävät ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät ja selkokieli

Materials

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Teaching methods

Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista kurssin keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Hän ei hahmota aistien ja kommunikaation kehitystä ja tuen näkökulmia. Opintojakson sisältöjen käsitteellinen jäsentäminen on puutteellista ja/tai vain omiin kokemuksiin perustuvaa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä puutteita ja/tai virheitä ja se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa joitain kurssin keskeisiä käsitteitä ja yhteyksiä teorian ja käytännön välillä. Hän hahmottaa aistien ja kommunikaation kehityksen ja niihin kohdistuvien tuen ratkaisujen välisiä yhtymäkohtia. Opiskelija hahmottaa kommunikaatioon ja sen tukemiseen liittyviä teoreettisia ja eettisiä periaatteita, mutta soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vähäiseksi. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään voittopuolisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä teorian ja käytännön välillä. Hän tunnistaa ja pystyy argumentoimaan kommunikointiin ja siihen liittyviä yksittäisiä eettisiä, lainsäädännöllisiä ja teoreettisia periaatteita. Tuen soveltaminen on argumentoivaa, joskin käsitteellinen jäsentäminen jää pinnalliseksi. Opiskelija tunnistaa kommunikaation tukemisen ja sen merkityksen osana oman työn kehittämistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Sisällössä esiintyy epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija ymmärtää monipuolisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Hän tuntee ja osaa eritellä laaja-alaisesti kommunikaation arvioinnin ja tuen lainsäädännöllisiä ja eettisiä seikkoja sekä osaa soveltaa ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti oppimisen ja tuen kysymyksiin. Opiskelija osaa hyödyntää useita tutkimusperustaisia vuorovaikutuksen ja kommunikaation arviointimenetelmiä. Hän tunnistaa oman työn kehittämisen merkityksen ja pystyy soveltamaan sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija ymmärtää ja osaa vertailla monipuolisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisältöjä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän osoittaa asiantuntijuutta tuomalla mukaan uusia perusteltuja näkökulmia. Hän osaa analysoida kommunikaation arvioinnin ja tuen sekä eettisiä että lainsäädännöllisiä periaatteita. Niin ikään hän osaa itsenäisesti ja luovasti hyödyntää tutkimusperustaisia pedagogisia tuen ja arvioinnin menetelmiä erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja vastakkain asetellen. Opiskelija kykenee arvioimaan ja argumentoimaan oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti opintojakson keskeisillä käsitteillä tuntien niiden sisällöt ja käsitteiden väliset yhteydet ja suhteet. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi yksilöllisiä kuntouttamisen keinoja arvioiden, vertaillen, soveltaen ja jopa kehitellen näkökulmia. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Go back to top of page