Media and digital literacies (3 cr)
Code: KKAS2129V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 15.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.10.2024 - 12.11.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Sustainability Education
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Marja-Riitta Maasilta
- Course
- KKAS2129V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee medialukutaidon, digitaalisen lukutaidon ja monilukutaidon sekä tekoälyn lukutaidon käsitteet
- ymmärtää vastuunsa median vastaanottajana ja käyttäjänä
- osaa analysoida ja tulkita kriittisesti perinteisiä ja multimodaalisia mediasisältöjä
- osaa tuottaa sisältöjä eettisesti ja vastuullisesti perinteisen ja digitaalisen median alustoille
- tuntee ja osaa käyttää informaation ja disinformaation tunnistamiseen kehitettyjä työkaluja
- osaa työskennellä osana ryhmää ja tuntee ryhmätyöskentelyyn liittyvät käytännöt
Execution methods
Luento 8 h
Pienryhmätyöskentely 35 h
Itsenäinen työskentely 37 h
Opetusprofiili ETÄ 1
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen luennoille
- Pienryhmissä ja itsenäisesti tehtävät reflektio- ja analyysitehtävät (4 kpl)
Content
Opintojaksolla
- tutustutaan medialukutaitoon, digitaaliseen ja monilukutaitoon sekä tekoälyn lukutaitoon, lukutaitoihin liittyviin teoreettisiin käsitteisiin
- harjoitellaan digitaalisten, multimodaalisten mediasisältöjen analyysia, tulkintaa ja vastuullista tuottamista sekä informaation ja disinformaation tunnistamista.
Materials
Faktabaari. 2022. Digitaalinen informaatiolukutaito-opas. Faktabaari
Journal of Media Literacy Education, Volume 12, Issue 3 (2020) Data Literacy and Education
https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol12/iss3/?fbclid=IwAR29MsUJwauC3XNjC5QbJ27V-D5ttYdbRA9zCjjs4L4K1nLMb-ah7WYnReI
Journalistin ohjeet (2014). Journalistin ohjeet | Journalistiliitto
Kanerva, A. & Oksanen-Särelä, K. (2021) Aikuisten medialukutaidon edistämisen hyvät käytännöt ja kehittämistarpeet. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin selvitys. aikuistenmedialukutaito.pdf (medialukutaitosuomessa.fi)
Kulju, P., Kupiainen, R., & Pienimäki, M. (2020) Raportti luokanopettajien käsityksistä monilukutaidosta 2019. Raportti luokanopettajien käsityksistä monilukutaidosta 2019 - Trepo (tuni.fi)
Kupiainen, R. (2017) “Lukutaidon jälkeen?”, teoksessa Korhonen, Vesa & Annala, Johanna & Kulju, Pirjo (toim.) Kehittämisen palat, yhteisöjen salat. Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen. Tampere: Tampere University Press, 205–218. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/101964
Lehtinen, A-P. (2020) Journalismin totuudenmukaisuus: luottamussuhde yleisöjen kanssa. Media & viestintä 43: 3, 206–226. 98407-Artikkelin teksti-168722-1-10-20200927.pdf
Wardle, C. & Derakhshan, H. (2017) Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe report DGI(2017)09. 168076277c (coe.int)
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Assessment criteria, good (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.