Skip to main content

Metodi-apaja II (4 cr)

Code: KMEN0304V24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
2 - 4
Local portion
0 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Katri Koivuneva
Marjaana Kangas
Course
KMEN0304V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kasvatustieteellisen tutkimuksen erilaisia laadullisia tutkimusmenetelmiä ja ymmärtää niiden lähtökohtia, tutkimusperinteitä ja sovellusmahdollisuuksia
- tehdä tutkimukseen ja tutkimusasetelman rakentamiseen (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä, analyysimenetelmä) liittyviä valintoja
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön ohjeita ja periaatteita
- soveltaa opittua tietoa omassa pro gradu -tutkielmassaan

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ2
Itsenäinen yksilöllinen tai parityöskentely 2op (53h)
Itsenäinen yksilöllinen tai parityöskentely 4op (106h)

Accomplishment methods

Opintojakso suoritetaan Moodlessa omassa aikataulussa kokonaan itsenäisesti joko 2 tai 4 opintopisteen laajuisena.

Content

Opintojaksolla perehdytään videoluentojen ja kirjallisen materiaalin avulla erilaisiin laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiin ja laaditaan niiden pohjalta tutkimusmenetelmiä koskeva kirjallinen raportti.

Location and time

Opintojakso suoritetaan Moodlessa omassa aikataulussa kokonaan itsenäisesti joko 2 tai 4 opintopisteen laajuisena.

Materials

Oppimateriaali esitellään opintojakson Moodle-ympäristössä.


Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Raportti on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta tai puutteellista.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä:

1 = Raportti on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tietää ja tunnistaa peruskäsitteitä, mutta tyytyy luettelemaan asioita irrallisesti ja yksipuolisesti, eikä suoritus osoita opiskelijan omaa reflektointia. Lähteiden käyttö on heikkoa. Lisäksi suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 = Raportti osoittaa opiskelijan ymmärrystä peruskäsitteistä, mutta asioiden välisiä yhteyksiä ei tunnisteta. Työ on lähinnä soveltavaa ja päättelevää, ei argumentoivaa, eikä osoita juurikaan opiskelijan omaa reflektointia. Lähteiden käyttö on niukkaa.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4):

3 = Raportti vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä yhdistellä luentojen ja kirjallisuuden sisältöjä. Tekijä on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää reflektointia ja pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

4 = Raportti osoittaa opiskelijan kykyä ajatusten ja näkökulmien yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy tarkastelemaan analyyttisesti menetelmävalintoja kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen reflektoiden omaa oppimistaan ja ajatteluaan. Lähteiden käyttö on relevanttia ja tietellinen kirjoittaminen sujuvaa

Assessment criteria, excellent (5)

5 = Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Työ osoittaa itsenäistä otetta, reflektiota ja oivallusta. Työ on selkeä kokonaisuus, joka sisältää systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Teksti on kielellisesti sujuvaa. Asiat suhteutetaan hyvin toisiinsa, niitä tarkastellaan eri näkökulmista ja perustellaan tieteellisesti. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Qualifications

Opintojakso on hyvä ajoittaa hieman ennen tai yhtäaikaa pro gradu seminaari I ja II -opintojaksojen suorittamista.

Go back to top of page