Skip to main content

Social Work as Professional Orientation (5 cr)

Code: K701S007-3007

General information


Enrollment
01.10.2024 - 06.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.04.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Virpi Piira
Course
K701S007

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:

- Sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- Sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
- Sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki

Objective

Student
• understand the way of thinking and acting in social work as part of the professional competence of a social worker
• can describe the theoretical basis of social work and identify its goals, tasks and connection to social work
• knows how to structure social work as a process and knows the key methods
• knows the fields of activity and job descriptions of a social worker and a social worker.

Content

• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki

Location and time

Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.

Materials

Mäntysaari, M., Pohjola, A., Pösö, T. & Hokkanen, L. (toim.) 2017. Sosiaalityö ja teoria.

Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka.

Beckett, C., Maynard, A. &  Jordan, P. 2017. Values & ethics in social work.



Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.


Teaching methods

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä. Opintojakso on luentoja, harjoitustehtäviä ja itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla arvioitava yksilöoppimistehtävä on yksilötentti, joka suoritetaan kahdessa osassa opintojakson aikana. Yksilötentti perustuu vahvasti luento-opetuksen sisältöön, opintojakson kirjalisuuteen sekä Moodle-materiaaleihin. Opintojaksolla on myös arvioitava ryhmäoppimistehtävä.

- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen

Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Yksilötentti 2/2
- Ryhmäoppimistehtävä

Employer connections

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.

Exam schedules

Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.

International connections

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kansainvälistä yhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.

Completion alternatives

Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.

Student workload

5 op = 135h opiskelijan työnä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.

Go back to top of page