Skip to main content

Lifelong learning and learning environments (5 cr)

Code: KKAS3105V24-3001

General information


Enrollment
04.12.2024 - 16.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Teachers
Hanna Vuojärvi
Päivi Rasi-Heikkinen
Course
KKAS3105V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää elinikäisen oppimisen näkökulman kytkeytymisen yksilön elämänkulkuun, lapsuudesta vanhuuteen
- on lisännyt ymmärrystään oppimisympäristöjen erilaisista määritelmistä ja tuntee myös ikäystävällisten oppimisympäristöjen näkökulman
- ymmärtää millaisilla oppimisympäristöillä voidaan mahdollistaa elinikäistä oppimista elämänkulun eri vaiheissa ja eri koulutusasteilla
- osaa tutkimusperustaisesti suunnitella uuden tai edelleen kehittää jo olemassa olevaa oppimisympäristöä elinikäisen oppimisen näkökulmasta
- osaa viestiä tekemästään oppimisympäristön suunnitelmasta videon avulla

Execution methods

Profiili: ETÄ1

- Verkkovälitteinen aloitusluento (2 h), jonka jälkeen itsenäistä opiskelua (153 h)
- Kurssin oppimisalustana toimii Moodle, johon on koottu itsenäistä opiskelua tukevia ohjeita ja materiaaleja

Accomplishment methods

Yksilötehtävä: kirjallinen oppimisympäristön suunnitelma, joka pohjautuu erilaisiin tietolähteisiin (kurssin oppimateriaali, muu materiaali) sekä suunnitelmasta tehtävä videoabstrakti.

Content

- elinikäinen oppiminen elämänkulun eri vaiheissa
- oppimisympäristöjen erilaiset määritelmät
- ikäystävällisen oppimisympäristön näkökulma
- oppimisympäristön tutkimusperustainen suunnittelu tai edelleen kehittäminen

Materials

Rasi-Heikkinen, P. (in press). Age-friendly learning environments to support older people's media literacies. Teoksessa Q. Wang, G. Wan & D. Fantacone (toim.), Lifelong learning. The education of the aging population. Information Age Publishing.    



Rasi-Heikkinen, P. (tulossa). Ikäystävälliset oppimisympäristöt.  



Schaeper, H. (2020). The first year in higher education: the role of individual factors and the learning environment for academic integration. Higher Education, 79, 95–110. 



Schmidt-Hertha, B. (toim.) (2014). Learning across generations in Europe: Contemporary issues in older adult education. Sense Publishers/Brill.



Valtonen, T. ym. (2021). Learning environments preferred by university students: A shift toward informal and flexible learning environments. Learning Environments Research, 24, 371–388 



Lisäksi muuta ajankohtaista, opintojaksolla ilmoitettua kirjallisuutta.  


Assessment criteria, satisfactory (1)

0
Suunnitelma ja sen videoabstrakti eivät osoita suunnitteluosaamista. Oppimisympäristön suunnitelma ei rakennu tutkimusperustaisesti teoreettisille määritelmille tai empiiriselle tutkimukselle. Suunnitelma ei osoita elinikäisen oppimisen näkökulman ymmärrystä suhteessa oppimisen kontekstiin.
1
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat välttävää suunnitteluosaamista. Oppimisympäristön suunnitelman tausta rakentuu pääosin muulle kuin tutkimuskirjallisuudelle, teoreettisten käsitteiden määritelmät ovat puutteellisia tai epäselviä. Suunnitelmassa on käsitelty vain pintapuolisesti elinikäisen oppimisen näkökulmaa ja sen käsittely suhteessa oppimisen kontekstiin on jäsentymätön.
2
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat tyydyttävää suunnitteluosaamista. Oppimisympäristön suunnitelma rakentuu jossain määrin teoreettisille määritelmille ja empiiriselle tutkimukselle. Käsitteet on määritelty vain lyhyesti, eikä valintoja perustella. Suunnitelma ei osoita hyvää elinikäisen oppimisen näkökulman ymmärrystä ja sen tarkastelu suhteessa oppimisen kontekstiin jää pintapuoliseksi.

Assessment criteria, good (3)

3
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat hyvää suunnitteluosaamista. Oppimisympäristön suunnitelma rakentuu verrattain monipuoliselle tutkimukselliselle perustalle. Käsitteet on valittu osuvasti ja määritelty täsmällisesti tutkimukseen nojaten. Suunnitelma osoittaa elinikäisen oppimisen näkökulman hyvää ymmärrystä ja sitä on tarkasteltu suhteessa oppimisen kontekstiin jäsennellysti ja monipuolisesti.
4
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat kiitettävää suunnitteluosaamista. Oppimisympäristön suunnitelma rakentuu monipuoliselle ja laajalle tutkimukselliselle perustalle. Käsitteet on määritelty huolellisesti ja reflektoivasti tutkimukseen perustuen. Suunnitelma osoittaa elinikäisen oppimisen kiitettävää ymmärrystä ja sitä on tarkasteltu oppimisen kontekstissa syvällisesti ja monipuolisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Suunnitelma ja sen videoabstrakti osoittavat erinomaista suunnitteluosaamista. Oppimisympäristön suunnitelma rakentuu poikkeuksellisen monipuoliselle ja luovalla tavalla sovelletulle tutkimukselliselle perustalle. Käsitteiden määrittely osoittaa niiden hyvää ymmärrystä ja kykyä tarkastella käsitteellisiä valintoja myös kriittisesti. Suunnitelma osoittaa poikkeuksellisen hyvää elinikäisen oppimisen näkökulman ymmärrystä ja sen tarkastelu suhteessa oppimisen kontekstiin on kriittistä, reflektoivaa ja oivaltavaa.

Go back to top of page