Skip to main content

Communicative Leadership (5 cr)

Code: YAMK138-3008

General information


Enrollment
04.08.2025 - 28.08.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
11.09.2025 - 09.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 45
Teachers
Marja Lempiäinen
Merja Koikkalainen
Teacher in charge
Merja Koikkalainen
Groups
YAMKPROF
YAMK, profiloivat opinnot
Course
YAMK138

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa viestinnän ja vuorovaikutuksen elementit ja osaa soveltaa tietoa työyhteisössä. Opiskelija hallitsee hybridiviestintään liittyvät vuorovaikutuksen haasteet.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys

Content

- vuorovaikutusosaaminen, empatia
- työyhteisöviestintä
- hybridiviestintä
- ikä- ja elinkaarijohtaminen

Location and time

11.9.2025 klo 12.00 - 16.00
25.9.2025 klo 14.00 - 16.00 (pienryhmien ohjaustapaaminen)
9.10.2025 klo 12.00 - 16.00

Kontaktiopetukseen osallistuminen on pienryhmätyöskentelyn vuoksi pakollista. Kontaktiopetuksesta poissaolo johtaa opintojakson hylkäämiseen. Poissaoloa ei voi korvata muilla tehtävillä.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaisella pedagogiikalla: pienryhmä laatii ohjatusti ensimmäisellä kontaktikerralla oppimistehtävän. Oppimistehtävän laatimisen jälkeen jokainen opiskelija raportoi tiedohaunsuunnitelman ja pienryhmä tuottaa hakemansa tiedon avulla vastauksen laatimaansa kysymykseen (essee). Toisella kontaktikerralla pienryhmä jäsentää ohjatusti oppimaansa ajatuskarttaan ja esittää sen muille ryhmille. Toisessa kontaktitapaamisessa osaamista vahvistetaan myös paneelikeskustelulla.

Opintojakso sisältää asiantuntijaesityksiä, yksilötehtävän, ryhmätyöskentelyä ja kehittämistehtävän. Kehittämistehtävään sisältyy itsenäistä tiedonhankintaa, työskentelyä verkossa ja raportointia.

Opintojaksolla on tavoitteena vuorovaikuttaa pienryhmässä ja sen vuoksi siinä on pakollinen läsnäolo kontaktitapaamisissa 11.9.2025 klo 12.00 - 16.00 ja 9.10.2025 klo 12.00 - 16.00. Poissaoloa ei voi korvata muilla tehtävillä.

Completion alternatives

Mikäli sinulla on opintojakson sisältöihin ja oppimistavoitteisiin liittyvä osaaminen, voit tehdä opintojaksolla osaamisen näytön.
Näyttö sovitaan opettajan kanssa keskustellen ja sopien näytön sisällöstä. Näyttö tällä opintojaksolla on mahdollista tehdä valmistelemalla noin 1h mittainen asiantuntijaluento muille opiskelijoille. Mikäli näyttöä on tarvetta täydentää luennon jälkeen, tästä sovitaan erikseen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa vuorovaikutusosaamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa tunnistaa erilaisia vuorovaikutustilanteita työympäristössään.
- tunnistaa vuorovaikutusjohtamisen haasteita erilaisissa tilanteissa sekä ymmärtää erilaisten viestimien heikkoudet ja mahdollisuudet.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hyödyntää vuorovaikutusjohtamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa monipuolisesti perustellen analysoida vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- osaa kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- osaa luovasti analysoida vuorovaikutusjohtamista omassa työympäristössään.
- osaa luovasti ja arvioida ja kehittää vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.

Go back to top of page