Communicative Leadership (5 cr)
Code: YAMK138-3008
General information
- Enrollment
- 04.08.2025 - 28.08.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 11.09.2025 - 09.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 45
- Teachers
- Marja Lempiäinen
- Merja Koikkalainen
- Teacher in charge
- Merja Koikkalainen
- Groups
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
- Course
- YAMK138
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa viestinnän ja vuorovaikutuksen elementit ja osaa soveltaa tietoa työyhteisössä. Opiskelija hallitsee hybridiviestintään liittyvät vuorovaikutuksen haasteet.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys
Content
- vuorovaikutusosaaminen, empatia
- työyhteisöviestintä
- hybridiviestintä
- ikä- ja elinkaarijohtaminen
Location and time
11.9.2025 klo 12.00 - 16.00
25.9.2025 klo 14.00 - 16.00 (pienryhmien ohjaustapaaminen)
9.10.2025 klo 12.00 - 16.00
Kontaktiopetukseen osallistuminen on pienryhmätyöskentelyn vuoksi pakollista. Kontaktiopetuksesta poissaolo johtaa opintojakson hylkäämiseen. Poissaoloa ei voi korvata muilla tehtävillä.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaisella pedagogiikalla: pienryhmä laatii ohjatusti ensimmäisellä kontaktikerralla oppimistehtävän. Oppimistehtävän laatimisen jälkeen jokainen opiskelija raportoi tiedohaunsuunnitelman ja pienryhmä tuottaa hakemansa tiedon avulla vastauksen laatimaansa kysymykseen (essee). Toisella kontaktikerralla pienryhmä jäsentää ohjatusti oppimaansa ajatuskarttaan ja esittää sen muille ryhmille. Toisessa kontaktitapaamisessa osaamista vahvistetaan myös paneelikeskustelulla.
Opintojakso sisältää asiantuntijaesityksiä, yksilötehtävän, ryhmätyöskentelyä ja kehittämistehtävän. Kehittämistehtävään sisältyy itsenäistä tiedonhankintaa, työskentelyä verkossa ja raportointia.
Opintojaksolla on tavoitteena vuorovaikuttaa pienryhmässä ja sen vuoksi siinä on pakollinen läsnäolo kontaktitapaamisissa 11.9.2025 klo 12.00 - 16.00 ja 9.10.2025 klo 12.00 - 16.00. Poissaoloa ei voi korvata muilla tehtävillä.
Completion alternatives
Mikäli sinulla on opintojakson sisältöihin ja oppimistavoitteisiin liittyvä osaaminen, voit tehdä opintojaksolla osaamisen näytön.
Näyttö sovitaan opettajan kanssa keskustellen ja sopien näytön sisällöstä. Näyttö tällä opintojaksolla on mahdollista tehdä valmistelemalla noin 1h mittainen asiantuntijaluento muille opiskelijoille. Mikäli näyttöä on tarvetta täydentää luennon jälkeen, tästä sovitaan erikseen.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa vuorovaikutusosaamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa tunnistaa erilaisia vuorovaikutustilanteita työympäristössään.
- tunnistaa vuorovaikutusjohtamisen haasteita erilaisissa tilanteissa sekä ymmärtää erilaisten viestimien heikkoudet ja mahdollisuudet.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- osaa hyödyntää vuorovaikutusjohtamisen elementtejä omassa työympäristössään.
- osaa monipuolisesti perustellen analysoida vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- osaa kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- osaa luovasti analysoida vuorovaikutusjohtamista omassa työympäristössään.
- osaa luovasti ja arvioida ja kehittää vuorovaikutusjohtamisen tilaa työympäristössään.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää vuorovaikutukseen pohjautuvaa johtamista työympäristössään.