Skip to main content

Promoting Well-being at Work in a Changing Working life (5 cr)

Code: YAMK112-3004

General information


Enrollment
04.08.2025 - 28.08.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
09.09.2025 - 07.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 45
Teachers
Anne Puro
Groups
YAMKPROF
YAMK, profiloivat opinnot
Course
YAMK112

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.

Content

- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä

Location and time

9.9.2025 klo 12.00-16.00 Zoom
24.9. 2025 klo 12.00-16.00 Zoom
29.10.2025 klo 12.00-16.00 Zoom

Materials

Opintojakson teemohin liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.


Teaching methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Oppimistehtävä

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Go back to top of page