Promoting Well-being at Work in a Changing Working life (5 cr)
Code: YAMK112-3004
General information
- Enrollment
- 04.08.2025 - 28.08.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 09.09.2025 - 07.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 45
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.
Content
- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä
Location and time
9.9.2025 klo 12.00-16.00 Zoom
24.9. 2025 klo 12.00-16.00 Zoom
29.10.2025 klo 12.00-16.00 Zoom
Materials
Opintojakson teemohin liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Oppimistehtävä
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.