Skip to main content

Gerontological Social Work (5 cr)

Code: SSOS1329HV24-3001

General information


Enrollment
13.08.2024 - 31.07.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
13.08.2024 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Social Work
Teachers
Eeva Rossi
Teacher in charge
Eeva Rossi
Course
SSOS1329HV24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella ikääntymistä, vanhuutta, ikääntyneiden palveluja ja gerontologista sosiaalityötä yksilöllisestä, sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta
- analysoida ikääntyneiden palvelujen ja gerontologisen sosiaalityön erityisyyttä, sosiaalipoliittisia kytkentöjä, moniammatillista toimintaympäristöä ja erilaisia työmuotoja
- argumentoida gerontologisen sosiaalityön asiantuntijuutta ja teoreettisia ja eettisiä lähtökohtia
- yhdistää tietoa ikääntyneiden palvelujen ja gerontologisen sosiaalityön käytäntöön.

Execution methods

Opetusprofiili: ETÄ 2.

Content

Opintojaksolla perehdytään ikääntymiseen ydinkysymyksiin sekä ikääntyneiden aikuisten sosiaalisiin tarpeisiin ja ongelmiin. Opintojaksolla tarkastellaan ikääntyneiden palvelujen ja gerontologisen sosiaalityön yhteiskunnallisia ja sosiaalipoliittisia kytkentöjä sekä teoreettisia lähtökohtia.

Location and time

Opintojakso on suoritettavissa läpi lukuvuoden.

Oppimistehtävät palautetaan Moodlen palautuskansioon. Palautukset voi tehdä oman aikataulun mukaan.
Oppimistehtävän 2 arvioinnit suoritetaan 7 kertaa vuodessa. Arvioinnin aikatauluun vaikuttaa, milloin tehtävä on palautettu.

Tarkemmat arvioinnin aikataulut ilmoitetaan Moodlessa.

Materials

Moodlessa olevat videoluennot - ja keskustelut 



Suoritettava kirjallisuus: 



Seppänen, M & Koskinen, S. (2022) Gerontologinen sosiaalityö. Teoksessa Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A.(toim.), Gerontologia, Helsinki: Duodecim, 448–457



de Medeiros, K. (2016) The Short Guide to Aging and Gerontology. London: Policy Press.




  • tai vaihtoehtoisesti

  • Billette, V., Marier, P. & Séguin A.-M. (toim.) (2020) Getting Wise about Getting Old: Debunking Myths about Aging. Vancouver: UBC Press.



Torres, S. & Donnelly, S. (toim.) (2022). Critical gerontology for social workers. Bristol: Policy Press.




  • tai vaihtoehtoisesti 

  • Hulko, W., Brotman, S., Stern, L. & Ferrer, I. (2019) Gerontological Social Work in Action. Anti-Oppressive Practice with Older Adults, their Families, and Communities. London: Routledge.



Oheismateriaali ilmoitetaan Moodlessa.


Teaching methods

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti hyödyntäen Moodle oppimisympäristöä.

Opintojaksolla tehdään kaksi oppimistehtävää.

Oppimistehtävä 1 on orientoiva tehtävä. Tehtävässä opiskelija pohtii ja reflektoi ajatuksiaan ikääntymisestä lyhyessä kirjallisessa tai videomuotoisessa tuotoksessa.

Oppimistehtävä 2 on tieteellinen essee (12–15 sivua) vapaavalintaisesta aiheesta. Esseessä hyödynnetään opintojakson materiaalia: suoritettavaa kirjallisuutta sekä videoluentoja ja -keskusteluja. Halutessaan voi käyttää myös oheismateriaalia.

Student workload

Opiskelijan itsenäinen työskentely 135 tuntia:

- videoluennot ja -keskustelut (4 tuntia)

- itsenäinen työskentely (131 tuntia)

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tai kaikkea annettua materiaalia ei ole hyödynnetty tai tieteellisen kirjoittamisen eettisiä periaatteita ei ole noudatettu. Suoritus ei vastaa tehtäväksiantoa.

Välttävä (1): Suoritus on suppea, hajanainen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Ikääntymisen ja siihen liittyvien palvelujen sekä gerontologisen sosiaalityön tarkastelu jää ohueksi. Suorituksessa käsitellään teemoja irrallisesti ja/tai yksipuolisesti. Annettua materiaalia on hyödynnetty niukasti tai referoiden. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit

Tyydyttävä (2): Suorituksessa täyttää tehtäväksi annon tyydyttävästi. Opintojakson keskeisiä teemoja on tuotu ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan. Teemojen käsittely on luettelomaista, tiedon muokkaus ja soveltaminen on puutteellista ja suorituksesta on vaikea hahmottaa kokonaisuutta.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa ja osoittaa ymmärtämistä ikääntymisestä ja gerontologisesta sosiaalityöstä. Suoritus muodostaa eheän kokonaisuuden ja osoittaa taitoa käsitteellisten ja käytännöllisten näkökulmien yhdistämiseen. Teemojen käsittelyssä, tekstissä sekä tiedon soveltamisessa saattaa olla puutteita, mutta kokonaisuus on looginen. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.

Kiitettävä (4) Opintojakson eri teemoja on käsitelty tasapuolisesti. Suoritus osoittaa taitoa analysoida ikääntymisen ja gerontologisen sosiaalityön yhteyttä yhteiskunnallisiin ja sosiaalipoliittisiin tekijöihin. Suoritus osoittaa laajaa ymmärrystä opintojakson materiaalien sisällöistä. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa erinomaisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa opiskelijan kykyä moniulotteiseen ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan. Annettuja materiaaleja on hyödynnetty perusteellisesti ja taitavasti. Lisäksi suoritus osoittaa laajaa ymmärrystä materiaalien sisällöistä.

Go back to top of page