Studying Experience (5cr)
Code: JOPS1302V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 14.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Administrative Sciences and Management
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa 
- tarkastella kokemuksen tutkimisen tietoteoreettisia, metodologisia ja menetelmällisiä kysymyksiä 
- hahmottaa ymmärtävän tutkimusparadigman sovelluksia psykologisessa tutkimuksessa 
- tunnistaa, mitä ymmärtävän paradigman mukainen kokemuksen tutkimus edellyttää tutkimusaiheelta, tutkimusmenetelmältä ja tutkijalta.
                    
Execution methods
Opetusprofiilit: Luennot ja pienryhmätyöskentely (LÄHI). Vaihtoehtona kirjallisuustentti (ETÄ 2).
                    
Accomplishment methods
Lähiopetus tai kirjallisuustentti EXAMissa.
                    
Content
Opintojaksolla tarkastellaan kokemuksen tutkimuksen käsityksiä tiedosta, tiedon rakentumisesta, tutkimusaineistojen hankinnasta, analyysimenetelmistä sekä tutkijan ja tutkimukseen osallistuvien välisestä suhteesta. Kokemuksen tutkimuksen menetelmistä perehdytään erityisesti fenomenologisen, hermeneuttisen ja narratiivisen psykologian menetelmiin. Kontaktiopinnot sisältävät kokemuksen tutkimuksen menetelmien käytännön harjoittelua ja tarkastelua.
                    
Materials
Kontaktiopetuksen sijaan opintojakson voi suorittaa kokonaan kirjallisuustenttinä, jossa tentitään 3 kirjaa (1 pakollinen ja 2 vapaasti ao. listalta valittavaa teosta).
Pakollinen tenttikirja: Toikkanen, J. & Virtanen, I. A. (2018). Kokemuksen tutkimus VI: Kokemuksen käsite ja käyttö. LUP.
Lisäksi tentitään kaksi seuraavista:
- Langdridge, D. (2007). Phenomenological psychology: Theory, research, and method. New York: Pearson Education.
- Mertova, L. & Webster, P. (2019). Using narrative inquiry as a research method: An introduction to critical event narrative analysis in research, teaching and professional practice. London: Taylor & Francis Group.
- Smith, J. A. (2022). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, 2. painos. Thousand Oaks: SAGE.
Teaching methods
Suoritusvaihtoehtoina (1) lähiopetus tai (2) kirjallisuustentti. 
Lähiopetus (28 t) sisältää luentoja ja luennoilla ohjeistettavia harjoituksia (ei etänä). Lisäksi suoritustapaan kuuluu lyhyt esseetehtävä (n. 105 t).
Kirjallisuustentissä tentittävä kirjallisuus löytyy kohdasta Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus.
                    
Exam schedules
Tentin voi tehdä ja uusia Examissa. Uusimiskertoja ei ole rajattu.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista tai ymmärrä opintojakson keskeisiä käsitteitä. Argumentointi jää toteavaksi. Tehtävän ohjeistusta ei ole noudatettu tai siinä on merkittäviä puutteita, kuten liian lyhyt teksti tai liian vähän lähteitä. 
 
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja osoittaa aiheiden niukkaa ymmärtämistä.  Argumentointi on pinnallista ja rakentuu lähdekirjallisuuden tai luentojen toteavan referoinnin ja omien perustelemattomien mielipiteiden varaan. Tehtävän muodollista ohjeistusta on kuitenkin pääpiirteissään noudatettu.
 
Tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy nimeämään ja tarkastelemaan aihealueen oleellisia kysymyksiä. Argumentointi on kuitenkin pääosin referoivaa tai luentoja toistavaa, eikä sisällä juurikaan omaa kriittistä pohdintaa.
                    
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet. Hän pystyy nimeämään ja tarkastelemaan aihealueen oleellisia kysymyksiä. Argumentointi sisältää myös omaa kriittistä pohdintaa. Laajemman kokonaiskuvan luominen, asioiden yhdistely tai tiedon soveltaminen on kuitenkin vähäistä tai toteavaa. 
Kiitettävä (4): Opiskelija ymmärtää ja kykenee arvioimaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. Hän pystyy rakentamaan kokonaiskuvan aihealueen oleellisista kysymyksistä ja merkityksistä. Opiskelija osoittaa kriittisesti analysoivaa otetta aihealueen käsittelyssä. Argumentointi rakentuu oman pohdinnan ja lähdekirjallisuuden väliselle tieteelliselle dialogille, joka ei kuitenkaan kaikilta osin ole johdonmukaisen syvällistä tai moniulotteista.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Opiskelija ymmärtää ja kykenee arvioimaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. Hän pystyy rakentamaan perustellun kokonaiskuvan aihealueen oleellisista kysymyksistä ja merkityksistä. Opiskelija osoittaa syvällistä ja kriittisesti analysoivaa otetta aihealueen käsittelyssä. Argumentointi rakentuu oman kriittisen pohdinnan ja lähdekirjallisuuden väliselle tieteelliselle dialogille, joka on johdonmukaista, moniulotteista ja oivaltavaa.
                    
