Evidence-based Competence in Nursing (5 cr)
Code: A72H0001-3005
General information
- Enrollment
-
01.08.2024 - 02.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
26.08.2024 - 21.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing R
- Campus
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Teachers
- Tiina Pekkala
- Johanna Rintala
- Outi Mattila
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Leena Välimaa
- Susanna Kantola
- Heidi Jaakola
- Sirpa Torvinen
- Teacher in charge
- Paula Korteniemi
- Groups
-
R72H24SSairaanhoitaja (AMK), päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024
- Course
- A72H0001
Evaluation scale
H-5
Objective
Osaat määritellä hoitotyön keskeiset käsitteet ja kuvata hoitotyön prosessin.
Osaat keskustella hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssä.
Osaat tunnistaa hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella eettisistä ristiriidoista.
Osaat tunnistaa omia vahvuuksia ammatilliseen kasvuun.
Ymmärrät sairaanhoitajan työn perustuvan näyttöön ja hoitotieteelliseen tietoperustaan.
Osaat kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoitotyössä ja tiedät keskeisimmät näytön tiedonlähteet.
Osaat hakea, käsitellä ja arvioida tietoa terveysalan tietokannoista ja tieteellisistä julkaisuista.
Content
- Hoitotyön prosessi ja keskeiset käsitteet
- Hoitotyön arvot, periaatteet ja eettiset ohjeet ja päätöksenteko
- Sairaanhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset
- Näyttöön perustuva toiminta ja sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa hoidossa
- Terveysalan ja näytön tiedonlähteet
Location and time
Opintojakson opetus toteutuu koululla lähiopetuksena ma - ke. Lisäksi torstaisin verkko-opetusta Zoomissa. Perjantaisin on itsenäistä opiskelua.
Materials
Oppimateriaali
Blomqvist, M., Rummukainen, T., Sainio, T., Simola, T. & Tyrisevä-Ryösö, M. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma Pro Oy. Soveltuvin osin. Kappaleet 1 ja 3.
Holappa, S., Tuomikoski, A-M., Oikarinen, A., Kivelä, K., Holopainen, A. & Kaakinen, P. 2023. Näyttöön perustuva hoitotyö perusterveydenhuollon vastaanotoilla. Hoitotiede (4): 289–304.
HOTUS 2022. Näyttöön perustuvan hoitotyön ja sen tukirakenteiden toteutuminen Suomessa. Raportti 2022. Hoitotyön tutkimussäätiö, Helsinki. npt-raportti-hotus-2022-web.pdf
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY. Soveltuvin osin. Kappale 1. Mitä etiikka on?
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet:
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Suositeltava kirjallisuus
ETENE 2001.Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet. EteneFIN
Kangasniemi M (toim.) 2013. Lähietiikan lähteillä. Terveydenhuollon eettisten kysymysten pohdintaa. Tehyn eettinen toimikunta. Tehyn julkaisusarja F 1/13.2013_f_1_lahietiikan_lahteilla_id_58.pdf (tehy.fi)
Kangasniemi, M. & Andersson, C. 2016. Enemmän inhimillistä hoivaa. Robottien avulla voitaisiin jo nyt tehdä viidennes sairaanhoitajien ja lähihoitajien töistä. Teoksessa: Andersson C ym. Robotit töihin. Koneet tulivat – mitä tapahtuu työpaikoilla? EVA Raportti 2/2016. Helsinki: Taloustieto Oy, 35–45. https://eagledata.fi/image/data/pdf/EVArr.pdf
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Helsinki, Hoitotyön tutkimussäätiö ja Skhole.
Teaching methods
Opiskelu sisältää lähiopiskelua koululla: luentoja, työpajoja ja ohjaustunteja. Lähiopetus on pääasiassa klo 9.00 - 16.00. Lisäksi on viikoittain itsenäistä työskentelyä sekä study group -ryhmissä että yksilötyöskentelynä.
Exam schedules
Tentti 9.10. klo 8.15 - 9.45; uusintatentti Examissa
Student workload
5 op vastaa noin 135 tunnin työmäärää
Assessment criteria, satisfactory (1)
Määrittelet hoitotyön keskeiset käsitteet ja hoitotyön prosessin. Tiedät hoitotyön arvoperustan ja eettiset periaatteet ja ohjeet. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä. Tunnistat omat vahvuudet ammatillisen kasvun tukena. Määrittelet näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä. Kuvaat sairaanhoitajan ammatin ja siihen vaadittavan osaamisen. Käytät oman alan luotettavia tiedonlähteitä.
Hylätty: Et saavuta tasoa 1.
Assessment criteria, good (3)
Kuvaat hoitotyön keskeiset käsitteet ja hoitotyön prosessin. Selität hoitotyön arvoperustan ja eettiset periaatteet ja ohjeet. Selität eritasoisia eettisiä ongelmia hoitotyössä. Kuvaat omat vahvuudet ammatillisen kasvun tukena. Kuvaat näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä. Ymmärrät sairaanhoitajan ammatin ja siihen vaadittavan osaamisen. Käytät monipuolisesti oman alan luotettavia tiedonlähteitä.
Assessment criteria, excellent (5)
Yhdistät hoitotyön keskeiset käsitteet ja hoitotyön prosessin osaksi näyttöön perustuvaa hoitotyötä. Ymmärrät hoitotyön arvoperustan merkityksen ja eettiset periaatteet ja ohjeet. Pohdit eritasoisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja. Sovellat ja arvioit omia vahvuuksia ammatillisen kasvun tukena. Ymmärrät ja perustelet sairaanhoitajan ammattiin vaadittavan osaamisen. Käytät monipuolisesti ja arvioit oman alan luotettavia tiedonlähteitä.
Further information
Opintojakson tarkennettu suunnitelma ja aikataulu on saatavilla oheisen linkin kautta https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_korteniemi_lapinamk_fi/ESkkrYsessBGodmiGDZgu0EB5tvz2UBQPEuIpAR8AwSTBg?e=vaRXqC
Opintojakson ohjeet ja materiaalit ovat Moodle-työtilassa. Se avautuu 28.8.