Forest Regeneration (5 cr)
Code: R604ML87-3004
General information
- Enrollment
-
02.10.2023 - 18.02.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.02.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Natural Resources, Forestry
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree programme in Forestry
- Teachers
- Minna Tuominen
- Merja Laajanen
- Teacher in charge
- Merja Laajanen
- Groups
-
RA64M24KBachelor of Natural Resources, Forestry Engineer (blended studies), Rovaniemi, Spring 2024
- Course
- R604ML87
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija
- Tietää pohjoisten alueiden metsän kehityksen
- Tietää siemenen kehittymisen prosessin taimeksi taimikontuotannon näkökulmasta
- Osaa valita oikean maanmuokkaus- ja viljelymenetelmän
- Tunnistaa yleisimmät taimien tuhon aiheuttajat ja osaa ottaa ne huomioon taimikonhoidossa
- Tietää taimikon perustamisen prosessin ja osaa tarkastaa istutustiheyden
- Tietää taimikon perustamiseen liittyvän taksanlaskennan
- Osaa huomioida metsien luonnonhoidon uudistamisessa ja taimikon hoidossa
Content
Metsän uudistumisen prosessit
Metsänviljely ja maanpinnan käsittely
Taimikonhoitotoimenpiteet
Taimikon perustamisen taksan laskenta
Taimikon metsätuhot ja niiden hallinta
Luonnonhoito metsien uudistamisessa
Metsälaki ja muut metsänuudistamiseen vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen uudistamisessa
Metsän varhaiskehitykseen liittyvät KEMERA-tuet
Location and time
Verkkoluennot. Lähipäivä Rovaniemellä. Kevät 2024.
Materials
Uotila, A., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot Vanhempia teoksia, joita voi hyödyntää: Uotila Antti ja Kankaanhuhta Ville, 1999. Metsätuhojen tunnistus ja torjunta Metsänterveysopas - Metsätuhot ja niiden torjunta.
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2020. Metsänuudistaminen, Nygren, M. 2011. Metsänkylvöopas, Nygren, M. 2020 Metsäpuiden uudistumisbiologia. Äijälä, O. ym. (toim.) 2014. Hyvän metsänhoidon suositukset, Saksa, T., Miina, J. ja Uoltila, K. 2020. Taimikonhoito -tavoitteet, menetelmät ja kustannukset, Kukkonen, M. ja Kukkonen, E. 2013. Koneellinen metsänhoito. Moodlessa oleva materiaali ja verkkoaineistot
Teaching methods
Verkkoluennot, itsenäinen tiedonhankinta, oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy yksi lähipäivä toukokuussa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.
2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.
Assessment criteria, good (3)
3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Assessment criteria, excellent (5)
5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Further information
Edellytyksenä kasvien kasvu-opintojakso.