Counselling of Elderly People (10 cr)
Code: K702G008-3001
General information
- Enrollment
-
18.03.2024 - 20.10.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
21.10.2024 - 10.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Tanja Marjanen-Korkala
- Anne Jokelainen
- Teacher in charge
- Anne Jokelainen
- Groups
-
KA72G23SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2023
- Course
- K702G008
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa tiedottaa, neuvoa ja ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa. Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Accomplishment methods
Monimuotototeutus; lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, opintojaksoon kuuluvat kirjalliset tehtävät, ohjausvideon toteuttaminen, osallistuminen Kemin ja Keminmaan Seniorimessuille. Toteutus linkittyy englannin kielen opintojaksoon.
Content
Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus
Yksilö- ja ryhmänohjaaminen ja ryhmädynamiikka
Erityisryhmien ohjaaminen, ohjaaminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Etäohjaus ja etäpalvelut, erilaisten sovellusten hyödyntäminen
Neuvonta ja ohjaus ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Elintapaohjaus liikunnan keinoja hyödyntäen
Location and time
Opintojakso toteutuu ajalla 21.10.2024-10.12.2024 ja se toteutetaan Kemin kampuksella, sekä etäopetuksena. Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä.
Materials
Kan, S. 2022, Ikääntyneiden osallisuus ja kuntoutuminen
Sthålberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Ojanen, S. 2019. Ohjauksesta oivallukseen
Onnismaa, J. 2021. Ohjaus ja neuvontatyö
Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen & Mäkelä, 2014. Onnistuuko ohjaus
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä
Rasi & Taipale. 2020. Ikääntyvät digitalisoituvassa mediayhteiskunnassa. Gerontologialehti, artikkelijulkaisu
Juusola, M. 2017. Sosiaalisten taitojen ohjaajan opas 1
Teaching methods
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä 21.10.2024. Osana tätä opintojaksoa opiskelijat laativat ryhmissä valitsemalleen kummivanhukselle ohjaussuunnitelman, joka mukailee Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia -opintojaksolla kummivanhukselle laadittua hyvinvointi-/kuntoutussuunnitelmaa käytännön ohjaustilanteeseen vietynä. Ohjaussuunnitelma ja ohjaustilanne, joko yksilö- tai ryhmäohjaustilanteesta videoituna, esitetään loppuseminaarissa koko ryhmälle. Lisäksi opiskelijat tuottavat parityönä ohjaukseen liittyvistä aiheista esitelmät, jotka esitetään sovittuina ajankohtina koko ryhmälle.
Opiskelija osallistuu ohjausosaamistaan vahvistavaan tapahtumaan työelämäyhteistyössä toteutuvan ohjaustilanteen toteuttamiseen. Vaihtoehtoina voivat olla Kunnon Mummola-tapahtuma, palveluasumisen yksiköt, kotihoito, Kemikammari, virtuaaliset etäohjaustilanteet, tai mahdollisuuksien mukaan yhteinen toteutus muiden koulutusalojen kanssa.
Asiantuntijaluentoja ja toiminnallisia harjoituksia ohjausosaamisesta toteutetaan opintojakson aikana oppilaitoksella sekä verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakso sisältää myös itse opiskeltavaa materiaalia ja tehtäviä, joita opiskelijat työstävät itsenäisesti tai pienryhmissä ennen yhteisiä kontaktipäiviä.
Employer connections
Ohjaustuokioiden toteuttaminen yhdessä työelämän edustajien kanssa. Työelämän asiantuntijoiden asiantuntijavierailut sekä verkostoyhteistyö mahdollisuuksien mukaan.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 10op, mikä tarkoittaa opiskelijalle työskentelyaikaa n 270tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus on merkittävä ja se tulee huomioida omassa opiskelussa kontaktipäivien välillä. Opintojakso sisältää itse opiskeltavaa materiaalia ja tehtäviä, joita opiskelijat työstävät itsenäisesti tai pienryhmissä ennen yhteisiä kontaktipäiviä. Opiskelijalta edellytetään aktiivista aineistoon ja aiheisiin perehtymistä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajien ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti aiheita työstäen. Näin opiskelijan oma vastuu ja rooli aktiivisena osallistujana ja oppijana korostuu.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.
1-2
Opiskelija osaa kuvata tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää joitakin etäohjauksen muotoja ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata neuvonnan ja ohjauksen ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa hyödyntää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa ja tunnistaa kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää, soveltaa ja arvioida ikäihmisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa ohjaustyössään soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia sekä kehittää yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet ja kykenee esittämään kehittämistarpeita ohjaamisen menetelmiin viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa sekä kehittää etäohjauksen menetelmiä viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Further information
Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, opiskelija saa Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen toteutuksen alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).
Opintojakson aikana opiskelijat saavat opettajilta palautetta kontaktitunneilla ohjaussuunnitelmien ja esitelmien etenemisestä, sekä vertaisarviointia muilta opiskelijoilta kontaktituntien sekä loppuseminaarissa toteutuvan lopullisen kirjallisen tuotoksen ja sen esittämisen, sekä opponoinnin yhteydessä.