Business and Entrepreneurship In the Field of ICT (5 cr)
Code: R504TL127-3004
General information
- Enrollment
-
18.03.2024 - 15.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.09.2024 - 29.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Engineering, Information Technology
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Teachers
- Juhani Angelva
- Tuija Haapasalmi
- Teacher in charge
- Juhani Angelva
- Groups
-
RA54T22SBachelor of Engineering, Information Technology (online studies), autumn 2022
- Course
- R504TL127
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson sisältö sovitetaan syksyn aikatauluun:
- viestintä
- yrittäjyyden eri muodot
- yrittäjämäinen toiminta
- myynti ja markkinointi
- hinnoittelun perusperiaatteet
- kustannuslaskennan peruskäsitteet
- yritystoiminnan kannattavuuden arviointi, tilinpäätös- ja kassavirtalaskelmat
- keskeiset tunnusluvut.
Objective
Opiskelija ymmärtää vastuullisen yrittäjyyden ja liiketaloudellisen toiminnan perusteet, sekä osaa käyttää liiketoiminnan keskeisiä peruskäsitteitä. Opiskelija tietää, mitkä asiat vaikuttavat kannattavuuteen ja tuloksen muodostumiseen sekä miten niitä käytetään yritystoiminnassa. Opiskelija pystyy tulkitsemaan yrityksen kannattavuuteen, maksuvalmiuteen sekä vakavaraisuuteen liittyviä asioita.
Opiskelija osaa perustaa ICT-yrityksen: osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja arvioida sen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellista kannattavuutta, sekä ymmärtää ja osaa arvioida tietotekniikan merkitystä osana nykyaikaista liiketoimintaa. Opiskelija ymmärtää liiketoimintaan liittyvän ennakoivan tiedon merkityksen organisaation toiminnassa. Opiskelija pystyy käyttämään liiketoimintatiedon suunnitteluun, hallintaan ja hyödyntämiseen liittyviä menetelmiä, työkaluja ja standardeja. ICT-tuotteiden myynti, hinnoittelu, jakelukanavat, lisenssit ja tuotteistus. Opiskelija osaa laatia erilaisia liikeviestinnän asiakirjoja sekä hallitsee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet.
Content
- Yritystoiminnan kiertokulku; reaali- ja rahaprosessi
- Yrittäjyyden eri muodot ja liiketoiminta, liiketoimintasuunnitelman sisältö ja merkitys, liiketoiminnan riskit, vastuullinen yrittäjyys
- Katetuotto- ja kannattavuus; erilaiset laskelmat, ja niiden tuottamien tunnuslukujen käyttäminen
- Tilinpäätöksen tulkinta; kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden seuranta
- ICT-yrittäjyys, peliyrittäjyys; kansainvälisessä ympäristössä toimivan yrityksen erityspiirteitä
- ICT-tuotteiden myynti, hinnoittelu, jakelukanavat, lisenssit ja tuotteistus
- ICT –alan yrityksen liiketoimintasuunnitelman toteuttaminen
- Liiketoimintatiedon hallinta: liiketoimintamallien (business model) kuvaaminen
- Liiketoimintatiedon merkitys organisaation toiminnassa
- Liikeviestinnän asiakirjat, kokous- ja neuvottelutaito
Opintojakso sisältää 2 op viestintää.
Materials
Opintojaksolla hyödynnetään Moodlessa ja tunneilla jaettavaa materiaalia, kuten erilaisia artikkeleita ja videoita. Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Uusi-Rauva, Haverila. Teollisuustalous, 6. tai uudempi painos.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa
Neilimo, Kari., Johdon laskentatoimi, 6.-8. Painos, 2007,,
Bergström S., Leppänen, A., Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2007.,
Rinnilä, Markku, et al., Elektroninen liiketoiminta 2.0- avainkäsitteistä ansaintamalleihin, 2008,
Grönroos Christian, Palveluiden johtaminen ja markkinointi,
Määttä, Mika; Nuottila, Erkki (2016), Opas peliliiketoimintaan
Teaching methods
Opintojakso suoritetaan online-opintoina: oppimistehtävät, luennot ja harjoitukset.
Employer connections
ICT-alan yrityksiin tutustuminen
International connections
Ei ole.
Completion alternatives
Ei ole.
Aikaisemmin hankittu kokemus tai koulutus.
Student workload
5 op = n. 135 tuntia opiskelijan työtä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa yritystoiminnan peruskäsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrittäjäksi ryhtymisen prosessin, Opiskelija osaa ohjatusti arvioida yrityksen kannattavuuden. Opiskelija tuntee yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa laatia liikeviestinnän asiakirjoja, mutta niissä esiintyy runsaasti virheitä. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet, mutta ei osaa toimia kaikissa rooleissa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa yrityksen perusprosessit ja hän osaa suunnitella yrityksen toimintaa pidemmälle aikavälille. Opiskelija osaa arvioida yrityksen mahdollisia riskejä. Opiskelija osaa suunnitella perustettavan yrityksen prosessit ja tarvittavat resurssit. Opiskelija osaa verkostoitumisen mahdollisuudet. Opiskelija tietää yrityksen innovaatiorahoituksen mahdollisuudet. Opiskelija osaa pitchata. Opiskelija osaa laatia selkeitä liikeviestinnän asiakirjoja, joissa esiintyy jonkin verran erilaisia puutteita. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvottelutaidon perusteet ja hallitsee osittain kokousten ja neuvottelujen toimintatavat.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti tai kumppaneiden kanssa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa yrityksen rahoitusmahdollisuudet. Opiskelija osaa yrityksen talouden hallinnan ja ohjauksen. Opiskelija osaa laatia sisällöltään, asetteluiltaan ja tyyliltään virheettömiä liikeviestinnän asiakirjoja. Opiskelija osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa vaativissakin rooleissa sääntöjen määräämällä tavalla.