Skip to main content

Services and case management for the aging population (5 cr)

Code: K702GL43-3004

General information


Enrollment
02.10.2023 - 10.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2024 - 09.02.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Tanja Marjanen-Korkala
Anne Jokelainen
Teacher in charge
Anne Jokelainen
Groups
KA72G22S
Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2022
KOA72G22S
Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi (Oulu), Autumn 2022
Course
K702GL43

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen ja soveltaa sitä käytäntöön. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.

Accomplishment methods

Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy ruotsin kielen opintojaksoon

Content

Ikääntyneen väestön palveluntuottajat; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori
Ikääntyvän väestön palveluiden tuottaminen strategialähtöisesti (EU, valtio, kunnat, yksikkö)
Palveluohjaus osana ikääntyneen väestön palveluita
Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö
Asiakastietojen käsittely ja kirjaaminen

Location and time

Opintojakson teoriaosuus toteutuu ajalla 11.1.2024-9.2.2024 Kemin ja Oulun kampuksilla, sekä etäopetuksena määritettyinä päivinä.

Materials

Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes. Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes. Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto. Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press. Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL. Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry. Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.


Teaching methods

Opintojaksoon orientoituminen alustavan luennon ja opintojakson tehtävien kautta. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien tehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot mahdollisuuksien mukaan.
Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija rakentaa omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa teoriaopintojen ajan ennen käytännön harjoittelua. Lisäksi opiskelijat toteuttavat parityönä Case-harjoitustehtävän. Teoriaopintojakson lopussa opiskelijat suorittavat palveluohjauksen kokonaisuuteen liittyvän tentin. Opettajat ohjaavat oppimisprosessia opintojakson aikana.

Employer connections

Teoriaopinnot on suoritettava hyväksytysti ennen harjoittelun aloittamista. Hyväksytysti suoritettujen teoriaopintojen jälkeen käynnistyy opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa, joka toteutuu ajalla 11.3.2024 - 3.5.2024. Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 26.2.2024-1.3.2024, johon liittyy Heko-käyntien toteuttaminen kemiläisille ikäihmisille . Osa TC-viikon päivistä toteutetaan etäyhteydellä. Lisäksi harjoittelun jälkeen toteutetaan yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin ja Oulun kampuksilla ajalla 6.5.2024 -10.5.2024. Osa TC-viikon kontaktipäivistä toteutetaan etäyhteydellä. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa ja niille osallistumista edellytetään.
Englanniksi

Exam schedules

Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella, jotka arvioidaan arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.

Completion alternatives

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös opinnollistettuna. Opinnollistamisena suorittaminen edellyttää opiskelijalta opetussuunnitelman mukaisen opiskelusuunnitelman laatimista, jonka ohjaava opettaja hyväksyy. Opintojakson teoriaosuudet tehtävineen opiskelija suorittaa hyväksytysti itsenäisesti ennen käytännön harjoittelun aloittamista. Opinnollistamisena suoritettava toteutus edellyttää TC-viikolle osallistumista, koska TC-viikot ovat osa harjoittelua. Opinnollistamisen vaihtoehdosta tiedotetaan edellisellä opintojaksolla, tietoa saat myös opintojakson opettajilta sekä Lapin ammattikorkeakoulun sivuilta.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa kuvata ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä ja kirjata asiakastietoja

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kuvata ja havainnollistaa asiakastyöesimerkein ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata ja valita tarkoituksenmukaisia orientaatioita palveluohjaukseen asiakastyössä. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi tarvittavia asiakastietoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata, havainnollistaa asiakastyöesimerkein, soveltaa ja arvioida kriittisesti ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita.
Opiskelija osaa kuvata, vertailla sekä kriittisesti arvioida ja valita erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja ja työskennellä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti yhdessä ikäihmisen ja monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti kirjata tekemäänsä asiakastyötä ja käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.

Go back to top of page