Skip to main content

XR Programming (5 cr)

Code: R504TL136-3004

General information


Enrollment
01.04.2023 - 14.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.05.2023 - 31.08.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Engineering, Information Technology
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Information and Communication Technology
Teachers
Toni Westerlund
Teacher in charge
Toni Westerlund
Groups
TA42T21S
Bachelor of Business Administration, Business Information Technology (online studies), Tornio, syksy 2021
TA42T22K
Bachelor of Business Administration, Information Processing, Tornio, Spring 2022
TA42T22S
Bachelor of Business Administration, Information Processing, Tornio, Autumn 2022
Course
R504TL136

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia)
- Photogrammetry
- Unreal Virtual Studio
- Unity3D - Virtual Reality
- Unity3D 360 Photos

Objective

Opiskelija osaa ohjelmoida toimivia XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun. Opiskelija kykenee toteuttamaan eri tyyppisiä XR-sovelluksia, kuten augmented reality (AR), virtual reality (VR) tai mixed reality (MR) -toteutuksia.

Content

- XR-teknologiat: AR, VR ja MR
- Pelimoottorin tai työkalun valitseminen VR, AR tai MR -toteutukseen
- Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
- VR, AR ja MR -sovelluksen suunnittelu ja toteutus

Location and time

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso 15.5-31.8. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti(4h) verkossa noin puolessa välissä opintojaksoa, Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Materials

Tuotettu video materiaali

Teaching methods

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.

Exam schedules

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Completion alternatives

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin.

Student workload

Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija pystyy toteuttamaan ja ohjelmoimaan yksinkertaisen XR-toteutuksen (AR, VR, MR) hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa ohjelmoida ja toteuttaa XR-toteutuksia. Opiskelija osaa valita sopivan työkalun XR-totetuksen rakentamiseen. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti valitun työkalun mahdollisuuksia toteutuksen rakentamisessa ja ohjelmoinnissa. Opiskelija ymmärtää XR-toteutuksen suunnittelun vaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa rakentaa monipuolisia XR-toteutuksia. Opiskelija kykenee suunnittelemaan laadukkaan XR-toteutuksen vaatimuksien mukaisesti. Opiskeilja osaa ohjelmoida XR-toteutuksia tehtävään valitulla työkalulla ja opiskeilja pystyy itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen. Opiskelija pystyy olemaan mukana kaikissa toteutuksen vaiheissa.

Further information

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen. Opintojakso rakennettu siten että pääsääntöisesti harjoitukset voi tehdä Windows/Mac koneilla, mutta esim photogrammetry osuus vaatii Windows koneen käyttöä.

Go back to top of page