Work with Substance Abuser (5 cr)
Code: K701S012-3001
General information
- Enrollment
-
18.03.2024 - 09.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.09.2024 - 05.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Sanna Viinonen
- Groups
-
KA71S23S_1Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
- Course
- K701S012
Evaluation scale
H-5
Objective
Student
• knows the importance of preventive substance abuse work
• identify cultural, social and health factors related to substance use
• can describe individual and community factors related to addictive behavior
• knows the different treatment methods for substance abuse and knows how to guide customers in the service system.
Materials
Laatutähteä kiertämässä – Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell, L.; Soikkeli, M.
Motivointi työvälineenä. Oksanen, J. 2014. PS-kustannus. Juva. Soveltuvin osin.
Näin Suomi juo. Mäkelä, P., Härkönen, J. ym. (toim.) 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teema 29. – Teos valituin osin.
Riippuvuuskäyttäytyminen. Chydenius, S., Holmberg, J. & Partanen, A. 2015. Teoksessa Päihdehoitotyö. S. 104-124. SanomaPro. Helsinki.
Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 : Suomalaisten rahapelaaminen 2019. Salonen, A., Lind, K., Hagfors, H., Castrén, S. & Kontto, J. 2020. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osuudet: Johdanto, s. 28-37 ja Yhteenveto ja johtopäätökset s. 104-118. Rahapelaaminen, peliongelmat ja rahapelaamiseen liittyvät asenteet ja mielipiteet vuosina 2007-2019 (core.ac.uk)
Rahapeliongelma sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammattilaisten näkemyksiä. Castrén, S. Alho, H. & Salonen, A. 2016. Yhteiskuntapolitiikka, 418-428. YP1604_Castrenym.pdf (julkari.fi)
Teaching methods
Kontaktiopetus: verkkoluennot ja yhteistyöskentely, opetuskeskustelut, tehtävät ja tentit.
Employer connections
Opintojaksolla on asiantuntija- ja kokemuskouluttajavieraita.
Exam schedules
Tentti on ns. palasteltu neljään pienempään opintojakson aihealueiden sisältöihin. Tentit ovat Moodlessa essee- ja monivalintatenttejä yksilötyönä. Tentit ovat suoritettavissa seuraavina ajankohtina:
T1 9.-24.9.
T2 25.9.-7.10.
T3 8.-20.10.
T4 21.10.-3.11.
Tenttien uusintamahdollisuus 4.-17.11.24 välisenä aikana.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa kuvata ennaltaehkäisevän päihdetyön ja sen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää joitakin päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
- osaa selittää päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa selittää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa nimetä päihdetyön eri hoitomenetelmät ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksestä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa huomioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä sosiaalialan tehtävissä
- ymmärtää riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvien yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa eritellä ja soveltaa ennaltaehkäisevän päihdetyön työtapoja sosiaalialan asiakastyössä
- osaa analysoida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- soveltaa tietoa riippuvuuskäyttäytymiseen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä sosiaalialan työssä
- osaa vertailla ja arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti arvioida ennaltaehkäisevän päihdetyön merkitystä sosiaalialan asiakastyössä
- osaa kriittisesti arvioida päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa analysoida riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- osaa kriittisesti arvioida päihdetyön eri hoitomenetelmiä erilaisissa tilanteissa ja ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä.