Research, Development and Innovation Competence (5 cr)
Code: HY00BE36-3007
General information
- Enrollment
-
18.03.2024 - 08.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.09.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Päivi Hietala
- Leila Nisula
- Groups
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
- Course
- HY00BE36
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
TEEMAT JA KESKEISET SISÄLLÖT:
Tutkimus- ja kehittämisprosessi
• Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka
• Tutkimuksellinen kehittäminen ja toiminnallinen opinnäytetyö
Tutkimusotteet ja -menetelmät
• Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• Yleisimmät aineistonkeruun menetelmät
• Yleisimmät analyysimenetelmät
• Tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito
Objective
Learning objectives
Student
- know the basic concepts of research and development and the different stages of the research process and the principles and choices involved.
- know the ethical principles that guide good scientific practice and research.
- know the most common methods of data acquisition and analysis.
- be able to read and critically evaluate scientific publications.
Content
Themes and key content:
Research and development process
- the stages of the research and development process
- good scientific practice and research and development ethics
Research approaches and methods
- basic concepts of research activities
- the most common data collection methods
- the most common methods of analysis
- scientific writing and convincing skills
Location and time
Opetus ja itsenäinen opintojaksoon liittyvä opiskelu toteutuvat lukujärjestyksen mukaisesti syyslukukaudella 2024 viikot 37-50.
Materials
Opintojaksolla tullaan hyödyntämään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisutta ja tehtävissä tutustutaan tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeistuksiin:
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2012. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsittely Suomessa. Helsinki: Tutkimuseettisen neuvottelukunta.
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Helsinki: Tutkimuseettisen neuvottelukunnan julkaisuja 2019:3.
• Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)
• Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
• Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
• Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi. (myös sähköisenä) • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.
LINKKEJÄ:
• https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja/tutkimusprosessi
• https://opinkirjo.fi/tutkimuksen-perusteet/tutkimusprosessi/
Teaching methods
• keskusteleva etäluento-opetus
• itsenäinen työskentely
• harjoitustehtävät ryhmissä
• lopputehtävä: yksilötehtävä
Exam schedules
Opintojakson tehtävien palautusajankohdat esitellään opintojakson alkaessa.
Opintojakson hyväksytty suorittamnen edellyttää opintojakson oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.
Hyväksytyn arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan uusimisen osalta noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä
Student workload
5 op = 135 h jakaantuu seuraavasti:
• 12 h etäluennot (Zoom)
• 22 h itsenäinen työskentely
• 43 h harjoitustehtävät ryhmissä
• 58 h arvioitava lopputehtävä
Assessment criteria, satisfactory (1)
Fail (0)
The student is not able to name the basic concepts of research and does not identify the different stages of the research process. The student is not able to name the principles of good scientific practice and research ethics and is not able to apply them. The student is not able to name the main methods of data acquisition and analysis and is not able to utilize research data to support one's own thinking.
Satisfactory (1)
The student is able to name the basic concepts of research and identify the stages of the process. To some extent, the student identifies and applies the principles of good scientific practice and research ethics. The student is able to name key data acquisition and analysis methods. He / she is able to use research data to some extent to support thinking.
Satisfactory (2)
The student is able to name the basic concepts of research and identify the stages of the research process. The student identifies the principles of good scientific practice and research ethics and applies them to some extent. He / she is able to name key data acquisition and analysis methods and identify related practices to some extent. The student looks at a somewhat critical look at research information and utilizes it to support thinking.
Assessment criteria, good (3)
Good (3)
The student demonstrates that he / she knows the basic concepts and process of research activities quite well. The student knows quite well the principles and significance of good scientific practice and research ethics and applies them quite well. The student demonstrates that he or she knows quite well the key data acquisition and analysis methods and identifies related practices. The student is able to look at research information quite critically and utilize it to support thinking.
Good (4)
The student demonstrates a good knowledge of the basic concepts and process of research. The student demonstrates that he / she knows and applies the principles and significance of very good scientific practice and research ethics well. The student knows very well important data acquisition and analysis methods and related choices and practices. He / she is able to critically examine research data and utilize it to support thinking.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent(5)
The student demonstrates an excellent knowledge of the basic concepts and process of research activities. The student is also able to look critically at process choices. He demonstrates an excellent knowledge and application of the principles and significance of good scientific practice and research ethics. The student has an excellent knowledge of key data acquisition and analysis methods and is able to critically examine related choices and practices. The student critically examines research data and integrates and utilizes it extensively to support thinking.
Qualifications
NULL