Development of Working with and Services for the Disabled (5 cr)
Code: K700BE25-3003
General information
- Enrollment
-
18.03.2024 - 28.10.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.10.2024 - 05.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Sanna Juuso
- Teacher in charge
- Sanna Juuso
- Groups
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
- Course
- K700BE25
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
1. Vammaispoliittiset suuntaviivat, ohjelmat ja sopimukset - itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä, johon tutustumisen ja työstämisen voi aloittaa heti Moodle-ympäristön avauduttua opintojakson alkaessa.
2. Ajankohtainen vammaistutkimus ja kehittämistyö - itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä, jonka tutustumiseen ja työstämisen voi aloittaa heti Moodle-ympäristön avauduttua opintojakson alkaessa.
3. Vammaistyön kehittäminen työelämäyhteistyössä - tämän oppimistehtävän tekemisestä sovitaan tarkemmin ensin yhteisesti opetuksessa. Valmistelun voi aloittaa ensimmäisen opetuskerran jälkeen.
Objective
Learning objectives:
The student
- can identify local, national and international guidelines, agreements and programmes connected to disability policy
- can analyse and assess current disability research and development work
- has the skills to enhance the work and services for the disabled in cooperation with disabled persons and various actors
Content
Contents:
- Disability research, ideologies and programmes of disability policy
- Forms of advocacy work
- Regional, national and international development work
Location and time
Syksy 2024
Materials
Oppimismateriaali on kokonaisuudessaan Moodlessa.
Ajantasainen lainsäädäntö. Sosiaalihuoltolaki. Vammaispalvelulaki. Kehitysvammalaki. Vammaispalvelulain uudistaminen.
Hömppi, Voutilainen, Väre, Nurmi-Koikkalainen. 2022. Vammaispalvelut 2022. Tuloksia kunta- ja työntekijäkyselystä. Työpaperi 15/2023. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Vammaispalvelujen käsikirja. Erityisesti Vammaisuus yhteiskunnassa, Vammaistutkimus, Johtaminen, valvonta ja tilastot.
Tieteelliset julkaisusarjat Kehitysvammaliiton tutkimuksia -sarja ja Kehitysvammaliiton selvityksiä -sarja.
Teaching methods
Monimuoto-opinnot.
Opetusta 12h, josta 4h kampuksella ja 8h verkko-opetuksena zoomissa. Opetus on vuorovaikutuksellista ja sisältää aktivoivia ja osallistavia oppimistehtäviä sekä luentoa. Opintojaksoon voi sisältyä asiantuntijavierailija työelämäyhteistyössä.
123h itsenäistä opiskelua, sisältäen erilaisten oppimistehtävien ohjeiden mukaisen työstämisen, myös oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.
Employer connections
Opintojakson opetukseen voi sisältyä asiantuntijavierailija työelämäyhteistyössä.
Vammaistyön palvelujen kehittämisen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.
Exam schedules
Oppimistehtävien palautus 1.12.2024
2. uusintapalautusmahdollisuus 8.12.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus sovitaan opintojakson alussa.
Completion alternatives
Opiskelija voi valita ammatillisen kiinnostuksen mukaan kohteen ja organisaation Vammaistyön palvelujen kehittämisen oppimistehtävässä, joka tehdään työelämäyhteistyössä. Opiskelija sopii itse yhteistyöstä.
Opiskelija voi valita Ajankohtaisen vammaistutkimuksen oppimistehtävässä häntä ammatillisesti kiinnostavan, ajankohtaisen tutkimuksen syvempään tarkasteluunsa ja oppimistehtävänsä lähdemateriaaliksi.
Opiskelija pääsee myös muissa oppimistehtävissä valitsemaan oman ammatillisen kiinnostuksensa sekä ammatillisen kehittämisen tarpeensa mukaisesti lähdemateriaalia sekä opiskelun toteuttamista, ohjeiden mukaisesti.
Student workload
5op = 135h
Opetusta 12h, josta 4h kampuksella ja 8h verkko-opetuksena zoomissa.
123h itsenäistä opiskelua sisältäen oppimistehtävien työstämisen. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu myös opintojakson toteutukseen, tehtäviin ja materiaaleihin tutustuminen.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Fail (0)
The student has not participated in teaching or achieved the objectives of the course
Satisfactory (1)
Professional knowledge base and concepts:
The student identifies some disability policy guidelines, agreements, and programs. The student identifies the needs of disability work and services.
Professional activities:
The student is able to work with people with disabilities and various actors. The student identifies disability work practices.
Ethical competence and responsibility:
The student has little knowledge of the need for client involvement, agency and self-determination. The student has a weak recognition of professional values and ethical principles.
Satisfactory (2)
Professional knowledge base and concepts:
Students will identify local, national, and international disability policy guidelines, agreements, and programs. The student identifies the need to develop disability work and services.
Professional activities:
The student has limited ability to develop disability work and services with people with disabilities and various actors. The student knows disability research and its practices.
Ethical competence and responsibility:
The student knows the need for client involvement, agency and self-determination. The student knows the values and ethical principles of the profession.
Assessment criteria, good (3)
Good (3)
Professional knowledge base and concepts:
The student is familiar with local, national, and international disability policy guidelines, agreements, and programs used in a variety of situations. The student justifies the development of disability work and services with the help of information on disability research and development work.
Professional activities:
The student has the ability to develop disability work and services with people with disabilities and various actors. The student is able to evaluate disability research and its practices.
Ethical competence and responsibility:
The student supports clients' involvement, agency and self-determination. The student acts in accordance with the values and ethical principles of the profession
Good (4)
Professional knowledge base and concepts:
The student is familiar with local, national, and international disability policy guidelines, agreements, and programs that apply them to a variety of phenomena and situations. The student analyzes and justifies the development of disability work - and services with the help of information on disability research and development work.
Professional activities:
The student has the ability to develop disability work and services in cooperation with people with disabilities and various actors. The student is able to evaluate disability research and its practices well.
Ethical competence and responsibility:
The student supports clients' involvement, agency and self-determination. The student acts responsibly and in accordance with the values and ethical principles of the profession.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5)
Professional knowledge base and concepts:
The student knows local, national, and international disability policy guidelines, agreements, and programs that are expertly applied to a variety of phenomena and situations. The student analyzes and justifies the services and development of disability work in a variety of ways with the help of information on disability research and development work.
Professional activities:
The student has excellent abilities to develop disability work and services in cooperation with people with disabilities and various actors. The student is able to analyze and evaluate disability research and its practices.
Ethical competence and responsibility:
The student strengthens clients' involvement, agency and self-determination. He acts responsibly and justifies his actions in accordance with the values and ethical principles of the profession.
Qualifications
NULL