Skip to main content

Method Workshop I (5cr)

Code: KMEN0303-3003

General information


Enrollment
08.08.2023 - 29.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2023 - 03.10.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 - 5
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Teachers
Heidi Sinevaara-Niskanen
Marjaana Kangas
Course
KMEN0303

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tutustuu kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtiin ja tarpeisiin
- Ymmärtää tutkimuksen merkityksen oman ammatillisen osaamisen kehittymisessä
- Tunnistaa tutkimusprosessin eri vaiheita sekä vaiheisiin liittyviä solmukohtia
- Oppii ymmärtämään tutkimusasetelman rakentamiseen ja valintoihin (teoria, aiheen rajaus, tutkimuskysymyksen muotoilu, aineistonkeruumenetelmä, analyysimenetelmä) liittyviä perusperiaatteita
- Tunnistaa tutkimuksen luotettavuuteen ja eettisiin kysymyksiin liittyviä näkökulmia
- Osaa soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatintutkielmassaan

Execution methods

Luennot (4h), työpaja- ja ryhmätyöskentely (8h) ja itsenäistä työskentelyä (69h) (3op)
Mikäli sinun tarvitsee opintojesi edistämiseksi tai nopeuttamiseksi suorittaa opintojakso muuna aikana kuin opintojakso on merkitty Peppiin, voit olla yhteydessä opettajaan (marjaana.kangas(at)ulapland.fi). Opintojakson voi suorittaa tarvittaessa myös itsenäisesti.

Accomplishment methods

Opintojaksolla tutustutaan pienryhmissä vertaisarvioituihin kasvatustieteellisiin artikkeleihin ja tehdään niistä artikkelianalyysi. Analyysin jälkeen on työpajatyöskentelyä, jossa pohditaan tutkimuksen solmukohtia. Lisäksi opiskelijat tekevät ideapaperin, jossa esittelevät valitsemansa tutkimusaiheen tutkimusmenetelmineen tutkimuskirjallisuutta hyväksi käyttäen.

Content

Opintojaksossa perehdytään luentojen ja harjoitusten avulla tutkimusprosessin keskeisiin vaiheisiin sekä tutustutaan erilaisiin kasvatustieteellisiin tutkimuksiin, niiden tutkimusotteisiin ja –menetelmiin. Opintojakso antaa perusvalmiudet soveltaa opittua tietoa omassa kandidaatin tutkielmassaan.

Materials

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.


Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Go back to top of page