Proactive Leadership (5 cr)
Code: YAMK148-3003
General information
- Enrollment
-
11.03.2024 - 08.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.06.2024 - 31.08.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 80
- Teachers
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Leena Viinamäki
- Groups
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
- Course
- YAMK148
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tulevaisuuden tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. Hän osaa analysoida ja arvioida eri näkökulmista globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia ja soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia. Hän kykenee johtamaan työyhteisössään kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia ennakoiden.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, ennakoiva kehittäminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Content
- Ennakointiin liittyvää käsitteistöä
- Systeemiajattelu
- Ennakoinnin lähestymistapoja
- Tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä
- Ennakointi päätöksenteossa
Location and time
Kontaktitilaisuudet:
4.6.2024 klo 9-16 Zoom-verkkosovellus
14.8.2024 klo 9-15 Zoom-verkkosovellus
Ohjausajat:
17.6. klo 16-17, Zoom-verkkosovellus
5.8. klo 16-17, Zoom-verkkosovellus
Materials
Dufva M. & Rekola S. 2023. Megatrendit 2023. Ymmärrystä yllätysten aikaan. Sitran selvityksiä 224. https://www.sitra.fi/app/uploads/2023/01/sitra_megatrendit-2023_ymmarrysta-yllatysten-aikaan.pdf. Aalto H.-K., Heikkilä K., Keski-
Pukkila P., Mäki M., Pöllänen M. (toim.) Tulevaisuuden- tutkimus tutuksi – perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuuden tutkimuskeskus Turun yliopisto 2022. Julkaisun pysyvä osoite on: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-249-563-1
Dufva M. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142, 2019.
Gaub Florence 2019. Global trends to 2030. Challenges and choices for Europe. ESPAS report 2019. https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/generated/document/en/ESPAS_Report2019.pdf.
Lisää lähteitä löytyy Moodle-työtilasta.
Teaching methods
Oppiminen perustuu tutkivan oppimisen pedagogisille ratkaisuille.
1. Kontaktitilaisuus 4.6.2024 klo 9-16 sisältää aiheeseen orientoitumisen ja aihetta avaavia asiantuntijaluentoja.
Pienryhmien aihevalinnat ja toiminnan käynnistyminen.
2. Kontaktitilaisuus 14.8.2024 klo 9-15 on webinaariluonteinen pienryhmien tehtävien esittely. Itse ja vertaisarviointi.
Kontaktitilaisuudet toteutuvat Zoom-verkkosovelluksessa. Yllä mainituissa kontaktitilaisuuksissa opintojaksolle ilmoittautuneiden odotetaan olevan paikalla.
Opintojaksoa koskeva informaatio ja oppimistehtävien palautus toteutuu Moodle-työtilassa.
Opintojakson ryhmäohjaustilanteet 17.6. ja 5.8. klo 16-17. Ryhmäohjaustilanteissa kustakin ryhmästä odotetaan olevan paikalla vähintään yksi henkilö.
Oppimistehtävät:
1) Yksilötehtävä: Tietokantojen hyödyntäminen
2) Ryhmätehtävä ja esitys: Skenaariosta käytäntöön
3) Itse -ja vertaisarviointi
Opintojakson arvosana muodostuu em. tehtävien pohjalta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- kuvaa nykytilannetta ja toimintaympäristön muutoksia käyttäen siinä perustellen jotakin uutta ennakointimenetelmää.
- osaa kertoa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen sovellettavuudesta monialaisissa ongelmissa.
- tulkita globaalin kehityksen ja tulevaisuuskuvien merkityksiä oman alansa näkökulmasta.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida nykytilannetta, globaalin kehityksen vaikutuksia sekä kestävän kehityksen tietoa ennakoidessaan oman alansa tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.
- omaa valmiudet osallistua tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämiseen erilaisia tulevaisuuden tutkimusmenetelmiä hyödyntäen.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- osaa arvioida nykytilannetta, oman alansa tulevaisuutta, globaalin kehityksen vaikutuksia sekä kestävän kehityksen tietoa luodessaan tulevaisuuskuvaa toimintaympäristöstään.
- osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä.
- tuottaa uutta tietoa erilaisia tulevaisuuden tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.