Management of Evidence based Activity (5 cr)
Code: YAMK140-3002
General information
- Enrollment
- 08.01.2024 - 21.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.03.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Johtaminen ja tukirakenteet näytön käyttöönotossa
Näyttöön perustuvaa toimintaa tukeva työympäristö
Näytön käyttöönoton suunnitelma
Objective
Opiskelija osaa ottaa vastuun näyttöön perustuvan toiminnan käyttöönoton suunnittelusta, toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa kehittää ja uudistaa työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhtenäisiä käytänteitä sisältäen menettelyt siitä, miten näyttö otetaan käyttöön ja vakiinnutetaan osana johtamistyötä ja työyksiköiden arkea.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen
Content
- Johtaminen ja tukirakenteet näytön käyttöönotossa
- Näyttöön perustuvaa toimintaa tukeva työympäristö
- Näytön käyttöönoton suunnitelma
Location and time
Opiskelupäivät:
13.3.2024 klo 13.00-15.00 aloitusinfo
20.3.2024 klo 12.00-16.00
25.3.2024 klo 9.00-15.00
2.5.2024 klo 12.00-16.00
Zoom yhteydellä.
Materials
Kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta - tarpeesta tuloksiin. Skhole Oy.
Holopainen A., Junttila K., Jylhä V., Korhonen A., & Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hotus, Näyttövinkki 11/2020. Millaisella hoitotyön johtamisella voidaan edistää ja tukea näyttöön perustuvaa toimintaa terveydenhuollossa? nayttovinkki-11-2020.pdf (hotus.fi)
Lunden A. 2022. Osaamisen ja näyttöön perustuvan toiminnan johtaminen hoitotyössä. Väitöskirja, Itä-Suomen yliopisto
Teaching methods
Asiantuntijaluennot
Itsenäinen tiedonhaku
Pienryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa ja analysoi työyksikön, organisaation tai alueen kehittämiskohteita ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tuottaa tavoitteellisia ja perusteltuja työyksikön, organisaation tai alueen kehittämissuunnitelmia ja ratkaisuja ottaen huomioon toimintakulttuurin.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin johtamisen vastuualueella työyksikössä, organisaatiossa ja alueellisesti.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti
työyksikön, organisaation tai alueen olemassa olevia käytäntöjä ja toimintakulttuuria.