Bachelor's Thesis (10cr)
Code: SSOS1203-3009
General information
- Enrollment
- 01.10.2023 - 11.12.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2024 - 31.07.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 1 - 500
- Teachers
- Eeva Rossi
- Anna Nikupeteri
- Vera Fiorentino
- Ulla Salovaara
- Sanna-Liisa Liikanen
- Teacher in charge
- Pia Skaffari
- Scheduling groups
- Ryhmä 3 / Anna Nikupeteri (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä 4 / Sanna-Liisa Liikanen (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä 5 / Ulla Salovaara (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Ryhmä 3 / Anna Nikupeteri
- Ryhmä 4 / Sanna-Liisa Liikanen
- Ryhmä 5 / Ulla Salovaara
- Course
- SSOS1203
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen kirjoittaa eettisiä periaatteita noudattavan tieteellisen tutkielman
- jäsentää tutkimusprosessin eri vaiheet siten, että rajaus, teoreettinen viitekehys, tutkimuskirjallisuus ja menetelmät muodostavat relevantin tutkimuksellisen kokonaisuuden
- osallistua tieteelliseen keskusteluun.
Execution methods
Aloitustapaaminen (3 h), luennot (12 h) sekä seminaarityöskentely.
Kandidaatintutkielma ja siihen liittyvä kypsyysnäyte.
Accomplishment methods
SSOS1213A Osallistuminen luennoille, tutustuminen oheiskirjallisuuteen ja aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn, jossa läsnäolovelvollisuus (4 op).
SSOS1213B Kandidaatintutkielman laatiminen lukukauden aikana. Kandidaatintutkielman esittäminen, opponenttina toimiminen ja SSOS1203.1 kandidaatintutkielman kypsyysnäyte (6 op).
Content
Kandidaatintutkielma on itsenäinen kirjoitelma. Tutkielmalta edellytetään selkeää kysymyksenasettelua, johon teksti vastaa. Yleensä tutkielma on teoreettinen perustuen aiempaan tutkimukselliseen ja teoreettiseen kirjallisuuteen, mutta myös empiirinen tutkielma on mahdollinen. Tutkielman aihe voidaan kytkeä oppiaineen hankkeisiin, joihin myös pro gradu -tutkielmien aiheet voivat kiinnittyä. Kandidaatintutkielmasta suoritetaan kypsyysnäyte, joka tarkistetaan sekä sisällön että kielen osalta.
Seminaarityöskentelyn ja luentojen tavoitteena on tukea tutkimusprosessia ja oppia argumentoimaan tieteellisesti. Seminaareissa opiskelijat esittelevät tutkielmaansa eri vaiheissa, kommentoivat toisten tutkielmia ja saavat sekä opettajan ohjausta että vertaisohjausta.
Materials
Oheiskirjallisuus: Shaw & Briar-Lawson & Orme & Ruckdeshel (toim.): The Sage Handbook of Social Work Research (2010).
Ronkainen & Pehkonen & Lindblom-Ylänne & Paavilainen: Tutkimuksen voimasanat (2013).
Hurtig & Laitinen & Uljas-Rautio (toim.): Ajattele itse (2010).
Kakkuri-Knuutila & Heinlahti: Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia (2006).
Teaching methods
Aloitusinfo 9.1.24 ja luennot 10.1.24 ja 12.1.24 toteutetaan verkkovälitteisesti Zoom-tilassa. Luennoista jää tallenne. Pedagogisesti luennot toteutetaan kuitenkin niin, että reaaliaikainen osallistuminen tukee oppimista parhaiten. Luennolle 12.1. on tehtävä, joka tehdään itsenäisesti ennen luentoja (ohje annetaan Moodlessa).
Seminaaritapaamiset toteutetaan verkko- ja lähiopetuksena seuraavalla tavalla: Kandiryhmien välitapaamiset (tammikuu-huhtikuu) järjestetään verkkovälitteisesti tai mahdollisesti lähiopetuksena Rovaniemellä. Toukokuussa järjestettävä kaksipäiväinen esittämisseminaari järjestetään vain lähiopetuksena Rovaniemellä ja Oulussa. Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijaa pyydetään esittämään toive kandiryhmään osallistumisesta. Tarkemmat ohjeet näkyvät kohdassa ’lisätietoja opiskelijoille’.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty: Tutkielma ei täytä tutkielmalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Välttävä (1): Tutkielma osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tutkimuksen tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja aineiston analyysissa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Tyydyttävä (2): Työssä on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja tutkimustuloksia, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Taustoitus voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön. Tulosten arviointi on puutteellista.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Tutkimuksen teoreettinen viitekehys ja tutkimuksen johtaminen aiemmasta tutkimuksesta on käsitelty, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tulosten tulkinnassa ja johtopäätöksissä on pyritty samaan aikaan teorian ja empirian vuoropuheluun.
Kiitettävä (4): Tutkimuksessa käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Aineistonkeruutapa ja analyysimenetelmät ovat tutkimustehtävään sopivia. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Tutkielman teoreettinen viitekehys ja käsitteistö on taitavasti johdettu ja perusteltu osoittaen perehtyneisyyttä. Empiirisen aineiston käsittely on huolellista. Pohdinta kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä tutkimusta.
Qualifications
SSOS0100 Sosiaalityön perusopinnot
Suositellaan, että kandidaatintutkintoon kuuluvat metodiopinnot on suoritettu.
Further information
Ilmoittautumisen yhteydessä pyydämme sinua esittämään toiveen ”Lisätietoja” kohdassa osallistutko opetukseen:
- kokonaan lähiopetuksena Rovaniemellä
- kevään välitapaamisiin (tammikuu-huhtikuu) verkkovälitteisesti ja esittämisseminaariin (toukokuu) Rovaniemellä
- kevään välitapaamisiin (tammikuu-huhtikuu) verkkovälitteisesti ja esittämisseminaariin (toukokuu) Oulussa
Ryhmien järjestämisessä pyritään ottamaan mahdollisuuksien mukaan huomioon opiskelijoiden paikkakuntatoiveet. Ryhmäkoko on 10 opiskelijaa.