Skip to main content

Moving and Functional Individual  (5 cr)

Code: R705F003-3001

General information


Enrollment
13.03.2023 - 01.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Health Care, Physiotherapy
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Paula Korteniemi
Anne Rautio
Sari Kilpeläinen
Johanna Husa-Russell
Teacher in charge
Johanna Husa-Russell
Groups
RA75F23S
Bachelor of Health Care, Physiotherapy, Rovaniemi, autumn 2023
Course
R705F003

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.

Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.

Objective

Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Accomplishment methods

Opintojaksolle osoitettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen (yksilö- ja ryhmätehtävät) ja tenttien hyväksytty suorittaminen.

Content

Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.

Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.

Location and time

25.9.- 1.11.2023.

Materials

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.


Teaching methods

Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R705F003A.

Opiskelu toteutuu verkossa opettajien johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).

Exam schedules

Pitkin opintojakson toteusta suoritetaan verkkotentit, biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän purku pakollisena etäpäivänä 1.11. 2023. Tehtävä arvioidaan numeraalisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.

T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Assessment criteria, good (3)

H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan

Assessment criteria, excellent (5)

K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.

Go back to top of page