Producing music creatively (2cr)
Code: LAER1039-3002
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 31.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2023 - 27.10.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 20
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tunnistaa/osaa erilaisia musiikin tekemisen ja tuottamisen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä työtapoja ja luovia menetelmiä sekä niihin liittyviä käsitteitä
- laajentaa ja syventää suhdettaan musiikkiin ja musiikin säveltämiseen kokeilujen, leikkien ja luovien ilmaisutapojen avulla
- harjoittaa ja kehittää improvisoinnin ja säveltämisen perustaitoja
- tutustuu erilaisiin tapoihin tehdä sanoituksia
- osaa hyödyntää musiikkiteknologiaa musiikin tekemisessä ja tuottamisessa
Execution methods
Ryhmäopetus 20h. Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 34h.
Accomplishment methods
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjattuun itsenäiseen työskentelyyn.
- Vaadittavien opinnäytteiden tekeminen.
Content
- Musiikin improvisointia ja säveltämistä
- Musiikin säveltämisen ja tuottamisen yksilöllisten ja yhteisöllisten työtapojen sekä luovien kokeellisten menetelmien harjoittelemista.
- Musiikkiteknologian sovelluksiin tutustumista.
Materials
Oppitunneilla jaettava materiaali.
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Ei hyväksytty
1 Välttävä
Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja epäselviä suhteessa tehtävänantoon. Kirjalliset opinnäytteet ovat rakenteeltaan hajanaisia ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Kirjallisissa töissä ei tuoda esille omia näkemyksiä, vaan ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja ja jokseenkin tehtävänannon mukaisia. Kirjalliset opinnäytteet ovat rakenteeltaan luettelomaisia ja pintapuolisia ja ne voivat sisältää merkittäviä puutteita tai jonkin verran virheitä. Kirjalliset työt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys opiskeltavasta aihealueesta.
Assessment criteria, good (3)
3 Hyvä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Kirjallisissa opinnäytteissä on huolellisesti perusteltuja omia näkemyksiä sekä kriittistä pohdintaa, ja niissä viitataan (tutkimus)kirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin ja jonkin verran kykyä hahmottaa musiikillista luovuutta ilmiönä. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelijalle näyttää muodostuneen käsitys sävellyskasvatuksen suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä ja tuottamisessa sekä sävellyskasvatuksessa.
4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että kirjalliset opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä pohdintaa sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Kirjalliset opinnäytteet sisältävät useita viittauksia tutkimuskirjallisuuteen. Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys sävellyskasvatuksen suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia omassa toiminnassaan, musiikin tekemisessä ja tuottamisessa sekä säveltämisen opettamisen monipuolistamisessa .
Assessment criteria, excellent (5)
5 Erinomainen
Opiskelija on erittäin motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Kirjalliset opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä pohdintaa, luovaa ajattelua sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Opiskelija osoittaa sekä oppitunneilla että opinnäytteissä tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta. Opiskelija osoittaa opinnäytteissään innovatiivisuutta, ja kirjalliset opinnäytteet sisältävät runsaasti ajankohtaisia, relevantteja viittauksia tutkimuskirjallisuuteen. Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä ja laaja käsitys sävellyskasvatuksen suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä musiikinopetuksen kehittämismahdollisuuksista. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia luovasti omassa toiminnassaan, musiikin tekemisessä ja tuottamisessa sekä säveltämisen opettamisen monipuolistamisessa.