Skip to main content

Ecological and Social Sustainability Education (4cr)

Code: KKAS2132-3004

General information


Enrollment
01.12.2023 - 01.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2024 - 29.01.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 500
Teachers
Ilkka Ratinen
Heidi Sinevaara-Niskanen
Teacher in charge
Ilkka Ratinen
Course
KKAS2132

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen ja ymmärtää kestävyystutkimuksen perusteita
- tunnistaa erityisesti ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden kysymyksiä
- kuvata kestävyyskasvatuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä
- hyödyntää kestävyyskasvatusta osana omaa kasvatusajattelua

Execution methods

- Kontaktiopetus 12h: kurssin luennot sisältävät perehtymistä lukemistoihin, 2 op
- Oppimistehtävät 30h: Kirjallinen oppimistehtävä ja ryhmässä tehtävä videotuotos 2 op
- Itsenäinen työskentely 60h (sisältyy 4 op: een)

Accomplishment methods

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, perehtymistä luentojen yhteydessä jaettavaan lukemistoon ja kurssitehtävien suorittamista (tiivis kirjallinen oppimistehtävä ja ryhmässä tehtävä videotuotos).

Content

Kurssi johdattelee kestävän kehityksen, kestävyyden ja kestävyyskasvatuksen laaja-alaisiin teemoihin, kuten ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen ja kestävän kehityksen toimien oikeudenmukaisuuteen. Kurssin painopiste on ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden ajankohtaisissa ja niihin risteävissä kysymyksissä. Muuttuvaa ympäristöä, sen aikaansaamia muutoksia, uhkia ja mahdollisuuksiakin, tarkastellaan erityisesti kestävyyskasvatuk-sen kontekstissa/-tista. Kurssilla pohditaan kasvatuksen roolia kestävän hyvinvoinnin rakentamisessa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Kurssin molemmat tehtävä (oppimistehtävä ja videotuotos) ovat erittäin puutteellisia ja virheellisiä, tai ne sisältää huomattavia tiedollisia väärinkäsityksiä. Toteutus ei vastaa tehtävänantoja.

Välttävä (1): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksesta voi tunnistaa valitun kestävän kehityksen näkökulman, mutta sen sisältöä esitetään mekaanisesti. Tehtävän ydinajatus on puutteellinen. Valittua näkökulmaa koskevat havainnot eivät ole tehtävänannon mukaisia. Tehtävässä esitetyt päätelmät ovat puutteelliset ja eivätkä ne reflektoi kurssikirjallisuutta. Sisältö on kirjallisuuden ja kurssilla esitettyjen asioiden suoraa kopiointia. Tehtävän visualisointi on heikosti jäsennelty.

Tyydyttävä (2):Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa perustellaan valitun aiheen sopivuus kestävään kehitykseen. Valittua näkökulmaa koskevat perustelut ja pohdinnat ovat kuitenkin sattumanvaraisia, eivätkä niitä esitetä tarkasta näkökulmasta. Tehtävän ydinajatus on esitetty sekavasti. Tehtävässä esitetyt päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia havaintoja. Tehtävän visualisointi jää pääosin sekavaksi.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa sovelletaan ja perustellaan valittua kestävän kehityksen näkökulmaa visuaalisessa esityksessä. Tehtävässä on selkeä ydinajatus. Tehtävässä on käytetty kurssilla esitettyjä peruskäsitteitä, mutta niiden esittely on jossain määrin horjuvaa tai pinnallista. Tehtävässä esitetyt päätelmät on perusteltu. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja havaintoja ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Tehtävän visualisointi on hyvin jäsennelty.

Kiitettävä (4): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa sovelletaan ja perustellaan valittua kestävän kehityksen näkökulmaa sisällöllisesti ja visuaalisesti hienossa esityksessä. Tehtävässä kyetään analysoimaan ja perustelemaan kestävää kehitystä valitusta näkökulmasta ja esittämään sen kytköksiä muihin kestävän kehityksen ulottuvuuksiin. Tehtävässä nostettuja keskeisiä havaintoja tarkastellaan osuvasti ja niiden yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Valintoja on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Tehtävän visualisointi on tyylikäs, ytimekäs ja tehtävän ydinajatus on selkeä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Videotuotoksessa sovelletaan ja perustellaan valittua kestävän kehityksen näkökulmaa sisällöllisesti ja visuaalisesti innovatiivisessa ja innostavassa esityksessä. Tehtävässä kyetään kriittisesti analysoimaan ja perustelemaan kestävää kehitystä valitusta näkökulmasta. Tehtävässä esitellään systeemisiä yhteyksiä kestävän kehityksen ulottuvuuksien välille. Tehtävässä nostettuja keskeisiä havaintoja tarkastellaan oivaltavasti. Tehtävän sanoma, ydinajatus sekä visualinen ilme innostaa tutustumaan aihepiiriin.

Further information

Kurssi järjestetään tammikuussa 2024 siten, että luennoille voi osallistua reaaliaikaisesti fyysisesti tai etäyhteyksien välityksellä. Luennoista ei tule tallenteita.

Go back to top of page