Skip to main content

Sociological Theory (10 cr)

Code: SSOG1351-3006

General information


Enrollment
08.08.2023 - 23.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.10.2023 - 06.02.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Political Sciences and Sociology
Teachers
Juha Koskela
Teacher in charge
Jarno Valkonen
Course
SSOG1351

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa sosiologian eri teoriaperinteitä ja niiden keskeisimmät teoreetikot
- jäsentää yhteiskunnallisia muutoksia, yhteiskunnallisten toimijoiden välisiä suhteita ja kulttuurisia merkitysrakenteita sekä yhteiskunnallisten prosessien välisiä yhteyksiä sosiologian eri teorioiden avulla.

Execution methods

Orientaatioluennot (2 h), lukupiirityöskentely ja seminaari. Orientaatioluentojen jälkeen opiskelijat jakautuvat ryhmiin ja muodostavat lukupiirit, joissa perehdytään yhteen sosiologian merkittävään teoriasuuntaukseen.

Accomplishment methods

Osallistuminen luennolle ja lukupiirityöskentelyyn sekä ryhmän yhteisesti tuottama essee, joka esitellään loppuseminaarissa.

Content

Opintojaksolla perehdytään sosiologian teoreettisiin traditioihin lukupiireissä valittujen teoriasuuntausten avulla.

Materials

Kaikille yhteinen kirjallisuus:
Heiskala, Risto (2012) Mitä yhteiskuntateoria on? Sosiologia 2/2012, 83–99.
Noro, Arto (2000) Aikalaisdiagnoosi sosiologisen teorian kolmantena lajityyppinä. Sosiologia 4/2000, 321–329.

Valitse lisäksi yksi kirja seuraavista:
Blok, Anders & Jensen, Torben Elgaard (2011) Bruno Latour: Hybrid Thoughts in a Hybrid World. Routledge. (e-kirja)
Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1994) Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen: tiedonsosiologinen tutkielma. Gaudeamus. [in English: Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1980) The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. Irvington.]
Foucault, Michel (2000) Tarkkailla ja rangaista. Otava. [in english: Foucault, Michel (1997) Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Penguin Books.]
Giddens, Anthony (1991) Modernity and Self Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Polity Press.
Beck, Ulrich & Beck-Gernsheim, Elisabeth (2002) Individualization: Institutionalized Individualism and Its Social and Political Consequences. Sage.
Burawoy, Michael & van Holdt, Karl (2012) Conversations with Bourdieu: The Johannesburg Moment. Wits University Press.
Brubaker, Rogers (2013) Etnisyys ilman ryhmiä. Vastapaino. [in English: Brubaker, Rogers (2004) Ethnicity without Groups. Harvard University Press.]
Luhmann, Niklas (2004) Ekologinen kommunikaatio. Gaudeamus. [in English: Luhmann, Niklas (1989) Ecological Communication. University of Chigaco Press.]
Fine, Gary Alan (2012) Tiny Publics: A Theory of Group Action and Culture. The Russell Sage Foundation.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4: Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page