Työyhteisöohjaus kehollisena vuoropuheluna (5cr)
Code: JOPS1202-3005
General information
- Enrollment
- 01.12.2023 - 04.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.03.2024 - 31.07.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 1 - 500
- Degree programmes
- Administrative Sciences and Management
- Teachers
- Ville Pietiläinen
- Pauliina Jääskeläinen
- Joonas Vola
- Teacher in charge
- Pauliina Jääskeläinen
- Course
- JOPS1202
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata työyhteisön ohjauksellisen kehittämisen lähtökohdat
- hahmottaa työyhteisön kehittämistä prosessina
- etsiä ja jäsentää itsenäisesti materiaalia työyhteisön kehittämisestä
- toteuttaa ryhmätyönä analyysi työyhteisön kehittämisestä.
Execution methods
Luennot (18 h), työyhteisön kehittämistä koskeva analyysitehtävä (6 h) sekä itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen ja tehtävään.
Accomplishment methods
Osallistuminen luennoille, luennoilla ohjeistettava analyysitehtävän valmistelu ja esitys ryhmässä, ryhmä- tai yksilöessee.
Sivuaineopiskelijat voivat suorittaa opintojakson kirjatenttinä, jossa tentitään seuraava kirjallisuus:
Chmiel, N. (toim.) (2008 tai uudempi painos). An introduction to work and organizational psychology: An European Perspective. Blackwell. Part I.
Kallasvuo, A., Koski, A., Kyrönseppä, U. & Kärkkäinen, M.-L. (toim.) (2012). Työyhteisön työnohjaus. Sanoma Pro.
Schein, E. H. (2010 tai uudempi painos). Organizational culture and leadership. Jossey-Bass.
Content
Töyhteisön rakenne ja kehittyminen sekä työyhteisön kehittämisen (OD) ja arvioinnin perusteet.
Location and time
Maaliskuu 2024
Materials
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana
Teaching methods
Lähiopetukseen ja harjoituksiin osallistuminen (20 tuntia) sekä kurssin alussa yhdessä suunniteltu lopputehtävä.
Suoritusvaihtoehto a)
4x90min teorialuennot + 3x 180min harjoitukset ja reflektioessee
Opintojakso toteutetaan osana Horizon-tutkimushanketta “Transforming Education for Democracy through Aesthetic and Embodied Learning, Responsive Pedagogies and Democracy-as-becoming (AECED)”. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkimme osallistujien kanssa yhdessä demokraattista toimijuutta yliopisto-opetuksessa keskustelemalla kurssilla tehdyistä harjoituksista. Kurssin opettaja hyödyntää myös autoetnografista, kehollista tutkimusmenetelmää havainnoidessaan opetustilanteita. Pääpainopiste on kuitenkin tiedon yhteisrakentamisessa opiskelijoiden kanssa. Keskusteluiden ja harjoitusten mahdollisesta tallentamisesta sovitaan yhdessä kurssille osallistuvien kanssa.
Suoritusvaihtoehto b)
4x90min teorialuennot + itsenäiset harjoitukset ja essee kirjallisuuden ja havainnoinnin pohjalta.
Opintojakson vaihtoehtoisena suoritustapana on opintojakson alussa annettavien kehollisten harjoitusten itsenäinen toteuttaminen, kirjallinen reflektointi, kurssikirjallisuuteen perehtyminen sekä näiden pohjalta toteutettu kirjallinen lopputehtävä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan ennen kurssin alkua.
Completion alternatives
Luento-opetukseen osallistuminen (lähiopetus)
Lisäksi joko
a) Harjoituksiin osallistuminen (lähiopetus) + reflektiopäiväkirja (osallistumalla harjoituksiin, osallistut samalla tutkimushankkeeseen)
TAI
b) Itsenäiset harjoitukset + kirjallisuuspaketti + essee luennon alussa annettavien materiaalien ja ohjeiden pohjalta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tehtävänantoon nähden.
Välttävä (1): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on suppea, pintapuolinen, mutta vastaa pääosiltaan tehtävänantoon. Suorituksessa käsitellään asioita yksipuolisesti tai suppeasti, mutta teksti on melko eheätä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Teksti kuitenkin pitäytyy kuvailevalla tasolla ja pääosin suorissa lähdeviitteissä.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Tekstissä viitataan lähdemateriaaliin monipuolisesti. Kirjallisuutta käytetään lähdekohtana aihetta koskeville päätelmille ja omien ajatusten muodostamiselle.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Lähdemateriaali ja kirjoittajan oma ajattelu muodostavat eheän vuoropuhelun. Tekstissä on uudenlaisia, perusteltuja näkökulmia tai soveltamiskohteita aiheeseen.
Qualifications
Hallintotieteiden ja johtamisen perus- ja aineopinnot
Further information
Opintojakson kuvaus:
Kurssilla perehdytään työyhteisöohjauksen kehollisuuteen. Lähtökohtana on työyhteisön ja sen jäsenten ymmärtäminen holistisesti ennen kaikkea toistensa kanssa vuorovaikutuksessa olevina kehoina. Tällöin ohjauksessa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa otetaan huomioon verbaalisen puheen ja kognitiivisen ajattelun lisäksi aistimusten, tunteiden sekä kinesteettisten liikkeiden vuoropuhelu, jonka vaikutus ohjaustilanteisiin on usein ennalta arvaamatonta ja tapahtuu suureksi osaksi toimijoiden tiedostamatta. Kurssin tavoitteena on tulla harjoitusten kautta tietoisemmaksi tästä kehollisesta vuoropuhelusta sekä omista ja toisten yksilöllisistä tavoista olla osana erilaisia ryhmiä. Tarkastelemme erityisesti sitä, kuinka työyhteisöohjaaja voi omalla toiminnallaan luoda tilaa ja mahdollisuuksia jokaisen työyhteisön jäsenen erilaisille tavoille olla osana työyhteisöään ja osallistua työyhteisön kehittämiseen.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää, mitä kehollisella, erityisesti liikkeiden kautta tapahtuvalla vuoropuhelulla tarkoitetaan
- Ymmärtää kehollisuuden merkityksiä työyhteisöohjauksessa
- Tunnistaa omia tapojaan ottaa ohjaajan rooli sekä osallistua ryhmiin