Erilaiset asiatekstit, ryhmä 1, etäopetus (2 cr)
Code: XKIR0002-3008
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 09.10.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.10.2023 - 07.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Language Centre
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
Evaluation scale
Approved/Rejected
Objective
Kurssin tarkoituksena on lisätä tekstilajitietoisuutta, jolloin tavoitteena on
1. tiedostaa tekstilaji erilaisten rakenteellisten, sisällöllisten ja tyylillisten valintojen lähtökohdaksi
2. rohkaista persoonalliseen vai vaihtelevaan tekstin tuottamiseen
3. oppia analysoimaan ja tulkitsemaan tekstiä nimenomaan tekstilajilähtöisesti.
Kurssin käytyään opiskelija osaa
1. tunnistaa erilaisten tekstilajien edellyttämät erilaiset rakenteelliset, sisällölliset ja tyylilliset vaatimukset
2. analysoida ja tulkita tekstiä tekstilajilähtöisesti
3. tarkastella tekstin toimivuutta tekstilajin omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Execution methods
Kurssi koostuu luento-opetuksesta, pienryhmätyöskentelystä, opettajan antamasta ohjauksesta sekä itsenäisestä työskentelystä. Luento-opetuksessa esitellään kurssin keskeiset tavoitteet ja tieteelliset lähtökohdat. Pienryhmissä ja itsenäisessä työskentelyssä aktivoituu opiskelijan aikaisempi tietämys. Jokainen opiskelija kirjoittaa kurssin aikana 2-3 lyhyehköä eri tekstilajiin kuuluvaa asiatekstiä. Opiskelija voi myös käyttää materiaalinaan aikaisemmin kirjoittamiaan asiatekstejä. Osin opiskelijat voivat valita kurssin kokonaisajasta itselleen ja pienryhmälleen sopivat ajankohdat. Siten vain osa kokoontumiskerroista on kaikille yhteisiä ja pakollisia.
Accomplishment methods
Läsnäolo kaikissa pienryhmien kokoontumisissa ja aktiivinen osallistuminen tekstien työstämiseen. Hyväksytyt tekstit.
Content
Kurssi perehdyttää erilaisten asiatekstien (artikkeli, arvostelu, referaatti, essee jne.) vaatimuksiin. Tekstien kirjoittamisessa päähuomio kiinnitetään tekstilajilähtöisyyteen. Niiden toimivuutta tarkastellaan tällöin ennen kaikkea tilanteesta käsin ja liikkeelle lähdetään tekstikokonaisuudesta kohti pienempiä tekstin osia, kappaleita ja lauseita. Vertailukohtana on tällöin jonkinlainen prototyyppinen tekstilaji, esimerkiksi artikkeli tai arvostelu. Muut seikat, kuten oikeakielisyys, otetaan huomioon niin paljon kuin mahdollista.
Assessment criteria, approved/failed
Kurssin suoritus arvioidaan hyväksytty - hylätty-asteikolla. Hyväksyttyyn suorittamiseen kuuluu tehtävien tehtävänannon mukainen tekeminen ja aktiivinen läsnäolo.
Qualifications
Lukio tai vastaavat opinnot.
Further information
Jos et pääse ensimmäiselle tapaamiselle, muista sopia poissaolostasi etukäteen opettajan kanssa, muuten paikkasi voidaan antaa varalla olevalle.
Peruthan osallistumisesi opettajalle, mikäli et pääse kurssille.