Required Reading II (3 cr)
Code: UKUV0604-3008
General information
- Enrollment
- 02.07.2023 - 15.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 01.06.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TTK perustoiminta
- Teaching languages
- Finnish
- Course
- UKUV0604
Evaluation scale
H-5
Execution methods
Written examination
Content
Perehtyminen taidekasvatuksen alan keskeiseen kirjallisuuteen. Erilaiset näkemykset taidekasvatuksessa ja sen tutkimuksessa. Alan kirjallisuuden käyttäminen kriittisesti omassa tutkimustyössään.
Materials
a ) Kaksi seuraavista:
Anttila, Eeva (toim.), 2011. Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä
Coutts, Glen & Eça, Teresa, 2019. Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? InSEA Publications - InSEA :
https://insea.org/wp-content/uploads/2021/09/Learning-through-art-lessons-for-the-21-century.pdf
Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo, 2018. Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina
b ) Lisäksi yksi seuraavista väitöstutkimuksista:
Erkkilä, Jaana, 2012. Tekijä on toinen - Kuinka kuvallinen dialogi syntyy
Hiltunen, Mirja, 2009. Yhteisöllinen taidekasvatus. Performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä
Kallio-Tavin, Mira, 2013. Encountering the Self, Other and Third: Re- searching the Crossroads of Art Pedagogy, Levinasian Ethics and Disability Studies
Koivurova, Anniina, 2010. Kuvien rajat. toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa
Venäläinen, Päivi, 2019 Nykytaide oppimisen ympäristönä. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta
Heikkilä, Elina, 2019. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa
Pusa, Tiina, 2012. Harmaa taide. Taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita
Assessment criteria, satisfactory (1)
5-1/hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.