Skip to main content

Social Work Practice I: Basics of Supporting Agency (5 cr)

Code: SSOS1109-3003

General information


Enrollment
08.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Social Work
Teachers
Merja Laitinen
Eve Orhanli
Katriina Sirkka
Suvi Ronkainen
Marjo Romakkaniemi
Sanna Hautala
Teacher in charge
Katriina Sirkka
Scheduling groups
Rovaniemen ryhmä/etäryhmä (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Rovaniemi group
Course
SSOS1109

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä toimijuutta osana yksilön ja yhteiskunnan välistä suhdetta
- tarkastella toimijuuden ja sen tukemisen mahdollisuuksia ja ehtoja
- tunnistaa ihmisten haastavien elämäntilanteiden merkitystä arjessa sekä niiden kohtaamisen eettisiä lähtökohtia
- hahmottaa sosiaalityön ja kolmannen sektorin roolia palvelujärjestelmän kokonaisuudessa.

Execution methods

Aloitustapaaminen (2 h) ja luennot (12 h).
Perehtyminen vapaaehtoistyöhön ja käytännönopetus vapaaehtoistyössä (30 h), ryhmätyöskentely ja seminaari (24 h).

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja oppimispäiväkirja (1 op).
Osallistuminen käytännönopetukseen vapaaehtoistyössä. Ryhmätyöskentely ja aktiivinen osallistuminen seminaariin. (4 op)

Content

Opintojaksolla keskiössä ovat ihmisten elämäntilanteet ja niiden kohtaaminen, kokemustieto sekä toimijuuden rakentumisen ehdot niin ihmisten välisessä kuin yhteiskunnallisessa ja organisatorisessa vuorovaikutuksessa. Opintojakson aikana opiskelijat perehtyvät luentojen ja vapaaehtoistyössä suoritetun käytännönopetusjakson avulla eri tasoilla ilmenevään toimijuuteen. Luennot suoritetaan oppimispäiväkirjana. Vapaaehtoistyön kokemuksia ja havaintoja reflektoidaan ryhmätyössä, joka käsitellään seminaarissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Oppimispäiväkirja:

Hylätty: Oppimispäiväkirja on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Oppimispäiväkirja on sisällöltään suppea ja luentojen teemoja käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Luentojen sisältö on pääosin ymmärretty, mutta suoritus saattaa sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä tekijän oma kriittinen ajattelu ja reflektointi puuttuvat.

Tyydyttävä (2): Oppimispäiväkirja on huolellisesti laadittu ja luentojen sisällöt omaksuttu, mutta niitä käsitellään mekaanisesti ja pintapuolisesti. Tekijä huomioi oppimispäiväkirjassaan myös käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi.


Vapaaehtoistyö, ryhmätyö ja seminaari:

Hylätty: Osallistuminen vapaaehtoistyöhön, ryhmätyöhön tai esittämisseminaariin ei täytä annettuja minimikriteereitä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Vapaaehtoistyöosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaariesitys on ohjeiden mukaan laadittu, mutta se on suppea ja pintapuolinen. Esitys voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Perusteita asiakkaiden erilaisista toimintaympäristöistä, haastavista elämäntilanteista ja sosiaalityön eettisistä kysymyksistä ei ole täysin sisäistetty. Opiskelija on esittämiseminaarissa läsnä, mutta osallistuminen on passiivista.

Assessment criteria, good (3)

Oppimispäiväkirja:

Hyvä (3): Oppimispäiväkirja on ehjä kokonaisuus, jossa luentojen sisältöjä tarkastellaan käsitteellisten näkökulmien kautta. Tekijä tuottaa oppimispäiväkirjassaan myös itsenäistä ajattelua, mutta sen argumentointi jää vielä melko ohueksi.

Kiitettävä (4): Oppimispäiväkirja osoittaa syvää ymmärrystä luentojen sisällöistä, joita tekijä tulkitsee ja reflektoi itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu.


Vapaaehtoistyö, ryhmätyö ja seminaari:

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Vapaaehtoistyöosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaariesitys on ohjeiden mukaan laadittu ja se osoittaa kykyä muodostaa kokonaiskuva asiakkaiden erilaisista toimintaympäristöistä, haastavista elämäntilanteista sekä sosiaalityön eettisistä kysymyksistä. Ryhmätyössä on kollektiivinen ote ja esitys on koherentti, ryhmän jäsenten erilaisista kokemuksista yhteen nivottu kokonaisuus. Opiskelija osallistuu ajoittain keskusteluun myös seminaarissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Oppimispäiväkirja:

Erinomainen (5): Oppimispäiväkirja osoittaa syvää luentojen sisältöjen avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Tekijä osoittaa kykenevänsä käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen ja perusteltuun argumentointiin. Oppimispäiväkirja on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta sisältäen perusteltua, oivaltavaa ja kriittistä pohdintaa.


Vapaaehtoistyö, ryhmätyö ja seminaari:

Erinomainen (5): Vapaaehtoistyöosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaariesitys on ohjeiden mukaan laadittu, ehjä ja toimiva kokonaisuus osoittaen kykyä hahmottaa laajasti, analyyttisesti ja moniulotteisesti asiakkaiden erilaisia toimintaympäristöjä, haastavia elämäntilanteita ja sosiaalityön eettisyyttä. Omia kokemuksia reflektoidaan kriittisesti ja omia havaintoja esitetään perustellusti argumentoiden. Osallistuminen esittämisseminaarin keskusteluun on aktiivista.

Go back to top of page