Issues of equal education and education (5cr)
Code: AKAS3112-3003
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 31.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.08.2023 - 31.08.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Teachers
- Tommi Wallenius
- Course
- AKAS3112
Evaluation scale
H-5
Objective
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen merkityksen suhteessa kysymykseen yhdenvertaisuudesta
- tuntee ajankohtaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä eri koulutusasteilla, eri ikävaiheissa ja erilaisilla elämänalueilla
- kykenee jäsentämään kysymystä yhdenvertaisuudesta tieteellisten käsitteiden avulla.
Accomplishment methods
Tentitään kolme kohtaa kirjallisuusluettelosta.
Content
Kriittiseen koulutusta ja yhdenvertaisuutta koskevaan tutkimukseen perehtyminen.
Materials
Berg, Päivi & Kokkonen, Marja: Urheilun takapuoli, 2016/2018. (Avoimessa verkossa) Huiputuksen moraalijärjestys - Osallisuuden ja sosiaalisen kivun kertomuksia; toim. Karin Filander, Maija Korhonen & Päivi Siivonen, 2019. (kirjasto hankkii e-kirjan.) Kari-Björkbacka, Irmeli: Alueen ja työn sukupuoli, 2015. (verkossa) Kasvatus 3/2020, kolme artikkelia: Souto: Väistelevää ohjausta – Opinto-ohjauksen yksin jättävät käytänteet maahanmuuttotaustaisten nuorten parissa; Myyry: Sukupuolten tasa-arvon diskursiivinen murros Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 ja 2014 välillä; Berg & Kokkonen: ”Ei tehdä mitään numeroo”: Heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaalis- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista. Sukupuolentutkimus 4/2015, neljä artikkelia: (verkossa) Järviö, Nina: Pelastetaan homot! Kansalaisaktivismi, homoseksuaalisuus ja turvapaikanhaku Suomessa. Seikkula, Minna: Rodullistavien rajanvetojen kyseenalaistaminen rasismin kohteeksi joutuvien blogiteksteissä. Huhta, Aleksi: ”Tokko ne tytöt sentään tanssia tahtovat mustien kanssa”? Amerikansuomalaisen lehdistön suhtautuminen Harlemin suomalaisten ja mustien välisiin ”sukupuolisuhteisiin” keväällä 1931. Rajas, Jarmila: Rodullistamisen perinteeet. Rotyhyvieeninen äitiys, maahanmuuttajien kototuttaminen ja kelpoisuus. Ojala, Hanna: Opiskelemassa tavallaan. Vanhat naiset ikäihmisten yliopistossa, 2011. (verkossa) Riitaoja, Anna-Leena: Toiseuksien rakentuminen koulussa, 2013. (Verkossa) Vaattovaara, Virpi: Elämänkulku ja toimijuus: Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990-2011, 2015. (Verkossa)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty:
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3‐4):
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5):
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu.
Further information
Lukuvuonna 2023-24 kurssin voi suorittaa joko kirjallisuuskuulusteluna (Exam-tentti) tai esseellä. Ilmoittautumisen jälkeen opiskelija liitetään kurssin Moodle-alustalle, josta löytyy tarkemmat ohjeet kurssin suorittamiseksi.