Introduction to Visual Composition (4 cr)
Code: UTAK0102-3021
General information
- Enrollment
- 08.08.2023 - 29.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2023 - 26.09.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 150
- Teachers
- Esa Meltaus
- Antti Stöckell
- Leila Lipiäinen
- Juha Mytkäniemi
- Kalle Lampela
- Tom Engblom
- Matti Tainio
- Jenni-Liisa Yliniva
- Michael Jacobs
- Anu Jormalainen
- Teacher in charge
- Kalle Lampela
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 Esa (Size: 18 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 Michael (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 3 soveltava taide (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 4 Anu (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 5 Leila (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 6 Tom (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 7 Jenni-Liisa (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 8 Juha (Size: 18 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Group Exercise 3 SOVE
- Group Exercise 4
- Group Exercise 5
- Group Exercise 6
- Group Exercise 7
- Group Exercise 8
- Course
- UTAK0102
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- näkee taiteellisen ajattelun merkityksen yhteiskunnan eri alueilla
- ymmärtää teknologian mahdollisuudet pajatyöskentelyssä
- soveltaa taiteellista ajattelua ja sommittelun peruskeinoja taidetyöpajoissa
- osaa tehdä yhteistyötä taiteellisten projektien parissa
- osaa sisäistää teoreettisia sisältöjä toiminnallisten työtapojen kautta
Execution methods
Luento-opetusta 20 h, luentoihin perustuvia harjoitustöitä 23 h, itsenäistä työskentelyä 64 h.
Accomplishment methods
Luennoille, ohjattuun työskentelyyn ja loppupalautteeseen osallistuminen sekä annettujen tehtävien tekeminen.
Content
Kurssi koostuu yhteisistä luennoista, joiden pohjalta tehdään ohjattuja harjoitustehtäviä eri työpajoissa.Työpajoissa työskennellään sisältölähtöisesti yhteisen tehtävän parissa eri menetelmin. Työskentely perustuu opiskelijoiden omaan taiteelliseen ajatteluun ja opettajat ohjaavat ja auttavat teknisessä toteutuksessa sekä taiteellisessa ilmaisussa.
Materials
Anttila, Lauri (1989) Ajatus ja havainto. Helsinki: Valtion painatuskeskus.
Arnkil, Harald (2007) Värit havaintojen maailmassa. Helsinki: Aalto.
Davies, Stephen (2012) The Artful Species. Oxford.
Dissanayake, Ellen (1992) Homo Aestheticus. Where Art Comes From and Why. London: University of Washington Press.
Heikkerö, Markus (2001) Taiteilijan kuvakirja. Helsinki: Taide.
Huizinga, Johan (1984) Leikkivä ihminen. Helsinki: Wsoy.
Lampela, Kalle (2020) Leikin ennakoimattomat polut kuvataiteilijan työssä. Synteesi 1-2/2020.
Pusa, Unto (1979) Plastillinen sommittelu. Helsinki: Otakustantamo.
Sawdon, Phil & Marshall, Russel (2012) Hyperdrawing. Beyond the Lines of Contemporary Art. London: I.B.Tauris.
Shiner, Larry (2001) The Invention of Art. A Cultural History.
Thomas, Elly (2019) Play and the Artist’s Creative Process. The Work of Philip Guston and Eduardo Paolozzi. London: Routledge.
Varto, Juha (2008) Taiteellisesta ajattelemisesta.https://wiki.aalto.fi/download/attachments/70792372/varto.pdf?version=1&modificationDate=1348580086000
Assessment criteria, approved/failed
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä ja kurssin työmuotojen laiminlyöntiä.
TAI
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään pintapuoliseen toteutukseen. Suoritus ei vastaa taiteelliselle työlle asetettuja minimivaatimuksia tekniikan harjoittelussa ja ilmaisun syventämisessä.
HYVÄKSYTTY
Suoritus vastaa tehtävänantoa ja noudattaa kurssilla sovittuja työtapoja. Taiteellinen ajattelu on kehittymässä ja teknisissä taidoissa ja ilmaisussa on edistytty.
TAI
Suoritus osoittaa itsenäistä taiteellista otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa taiteellista ajattelua, kehittyneitä teknisiä taitoja ja niiden omaperäistä soveltamista sekä harjaantunutta ilmaisua.