Promoting Well-being at Work in a Changing Working life (5 cr)
Code: YAMK112-3002
General information
- Enrollment
- 13.03.2023 - 09.04.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.10.2023 - 15.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.
Content
- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä
Location and time
24.10.2023 klo 8.30-15.30 Zoom
30.11.2023 klo 8.30-15.30 Zoom
Materials
Opintojakson teemohin liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Teaching methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Oppimistehtävä
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.